باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

جنگ یمن به شیعیان این کشور هویت داد

جنگ یمن به شیعیان این کشور هویت داد

مهمترین سیاست دولت یمن در خصوص شیعیان در فرقه های مختلف (چه زیدی و چه جعفری) تضعیف اقتصادی است. در طول جنگ هم هواپیماهای عربستانی اول مناطق اقتصادی و تولیدی و مزارع را هدف قرار دادند، سوپرمارکت ها، بازارها و خودروها از دیگر هدف های آنهاست و در واقع هدف اصلی شان مجبور کردن شیعیان یمن به مهاجرت و ترک میهن شان است.

 

مجید منادی : جنگ یمن بدون هیچ شکی تبدیل به یکی از دغدغه های مهم شیعیان منطقه و جهان شده، هر چند مدتی است که دو طرف جنگ یعنی شیعیان و دولت وهابی یمن به توافقاتی برای آتش بس رسیده اند و ظاهرا از آتش جنگ کاسته شده اما این وضعیت تقریبا شش سال است که به همین منوال می گذرد و مرتبا با فتنه افروزی وهابیون افراطی عربستان و یمن دولت به سرکوب و قتل عام شیعیان اقدام می کند و شیعیان پر تعداد یمن نیز سلحشورانه از خودشان و مذهبشان دفاع می کنند.

دکتر عصام العماد سابقا وهابی بوده و جزء دانشجویان دانشگاه ریاض که پایگاه وهابیون این کشور به شمار می رود، بوده است.

العماد پس از آشنایی با نهج البلاغه امام علی (ع) با نور هدایت اسلام ناب آشنا شد و اکنون در قم مشغول تحصیل علوم اهل بیت (ع) است.

عصام العماد یمنی است و با شور و حرارت خاص در خصوص کشورش سخن می گوید. گفتگوی جالب ما با رئیس مجلس اعلای شیعیان یمن را بخوانید.

 

 

رسانه جنوب/ با سلام لطفا توضیح دهید اساسا جنگ یمن به چه دلیلی اتفاق افتاد؟

به عنوان یک یمنی که از روز اول در جریان دقیق موضوعات هستم باید بگویم این جنگ مذهبی است، هر چند همیشه جنگ سیاسی تبدیل به جنگ مذهبی می شود و در جنگ های مذهبی نیز کم کم مسائل مذهبی کم رنگ می شود و به سمت مسائل سیاسی می رود. بر اساس گزارش های نهادهای امنیتی عربستان به این نتیجه رسیدند که از نفوذ شیعه که بعد از انقلاب اسلامی در ایران شروع شده و با جنگ عراق افزایش پیدا کرده باید جلوگیری شود و بعد از عراق نوبت یمن است.

نویسندگان سعودی تحلیل کرده بودند که محمدرضا شاه ساقط شد چون مردم شیعه هستند و صدام هم از  بین رفت چون مردم عراق شیعه هستند و چون یمن سومین کشوری است که شیعیان در آن زیاد هستند، اگر برای آن فکری نکنیم شیعه در اینجا هم قدرت می گیرد، لذا انگیزه اینها کاملا مذهبی بود. گزارش هایی که نصر طه یکی از افراد ذی نفوذ یمن به رئیس جمهور این کشور و ارتش عربستان داد همه بر اساس این بود که اگر از نفوذ شیعه در یمن جلوگیری نکنید سومین کشور و دولت شیعه در جهان یمن خواهد بود.

 

رسانه جنوب/ بفرمایید که جنگ یمن چقدر طول کشیده است؟

الان 6 سال است که جنگ طول کشیده

 

رسانه جنوب/ دور جدید جنگ چطور؟

ببینید جنگ در یمن اصلا متوقف نشده بود، هر چند دولت اعلام می کند که این جنگ چندم است اما در واقع یک جنگ شش ساله در یمن بر علیه شیعه برقرار است که یک روز هم متوقف نشده، فقط بعضی مواقع به صورت غیر علنی دست به کشتار شیعیان می زنند و گاهی مثل الان به صورت علنی و با تمام قوا. الان هم که بحث آتش بس است مثل جنگ اول دولت به خاطر فشار نهادهای بین المللی مجبور شده شکل جنگ را عوض کند، اما ترورهای دولتی شیعیان متوقف نشده و نمی شود.

 

رسانه جنوب/ با این حساب که شما می گویید جنگ یمن شش سال طول کشیده پس باید مردم نیز وضع خوبی نداشته باشند؟

مهمترین سیاست دولت یمن در خصوص شیعیان در فرقه های مختلف (چه زیدی و چه جعفری) تضعیف اقتصادی است. در طول جنگ هم هواپیماهای عربستانی اول مناطق اقتصادی و تولیدی و مزارع را هدف قرار دادند، سوپرمارکت ها، بازارها و خودروها از دیگر هدف های آنهاست و در واقع هدف اصلی شان مجبور کردن شیعیان یمن به مهاجرت و ترک میهن شان است.

 

رسانه جنوب/ در واقع در ادامه ی سیاست نسل کشی  و ...

بله، همان سیاستی که صدام بر علیه شیعیان در عراق داشت، رئیس جمهور یمن نیز در پیش گرفته، البته صدام چندین میلیون شیعه را کشت اما در نهایت وضع به نفع شیعیان شده، در یمن هم رئیس جمهور یمن فکر می کند صدام اشتباه کرد و باید علنا با جنگ تمام عیار کار شیعیان را قبل از قدرت گرفتن نابود کند. لذا کشتن بچه ها و زنها را نیز در صدر سیاست خود گذاشته است و هر جا محل تجمع باشد با بمب های شیمیایی به آن حمله می کند و در واقع این یک قتل عام است.

با وجود طولانی شدن جنگ و مشکلات معیشتی، وضع روحی مردم چطور است؟ معمولا جنگ طولانی فرسایشی است.

دقیقا برعکس، تا قبل از این جنگ خیلی از شیعیان یمن فقط نامشان شیعه بود و خیلی ها می گفتند ما بعد از حمله ی عربستان فهمیدیم شیعه هستیم و این جنگ هویت این مردم را به آنان برگرداند، کربلا و عاشورا برای مردم یمن تداعی شده، برائت از دشمنان اهل بیت و فرهنگ عاشورایی برای مردم زنده شد، یعنی برعکس، روحیه ها قوی تر و مصمم تر شده است. برخی بزرگان قبل از این جنگ در یمن شیعه شدند اما در جریان جنگ دوباره شیعه شدند و بسیاری از شهرهای سنی نشین این کشور که اثری از تشیع در آن نبود الان اکثر مناطق آن شیعه شده اند. این خیلی عجیب است و عربستان هم در حیرت فرو رفته.

 

رسانه جنوب/ یعنی این جنگ برکات مذهبی هم داشته؟

بله بسیاری از مردم گروه گروه شیعه می شوند، در واقع پیروزی های شیعیان با دست خالی عامل مهم شیعه شدن مردم است.

سنی ها از خود می پرسند اگر ما بر حقیم و دو ارتش بزرگ عربستان و یمن هم متحد شده اند چرا این گروه کوچک این همه پیروزی بدست آورده است؟ بسیاری از اساتید و خبرنگاران سنی با این جریانات در مورد شیعه مطالعه کردند و شیعه شدند.

 

رسانه جنوب/ خبرنگارهای سنی یمن نوشته بودند ما با وجود اینکه اکثریت هستیم اما چون فرهنگ عاشورا نداریم حتی یک رهبر و محور نداریم. شیعیان امام حسین (ع) دارند و ما نداریم و برای اولین بار مقالات نویسندگان سنی پیرامون موضوع شیعه و امام حسین (ع) است.

بسیاری از مردم سنی که از 31 سال حکومت عبدا... صالح خسته و درمانده شده اند می گویند منجی ما حوثی ها هستند چون مذهب ما یک مذهب مرده است.

 

رسانه جنوب/ اتفاقا سوال بعدی ما این بود که نظر مردم غیر شیعه راجع به حوثی چیست؟

الان مهمترین نگرانی رئیس جمهور یمن همین گرایش مردم غیر شیعه به مذهب اهل بیت است. در بسیاری از مساجد اهل تسنن پس از نماز برای پیروزی حوثی دعا می کنند چون رئیس یمن فرد ظالمی است که شافعی ها هم مورد ستم وی قرار گرفته اند.

 

رسانه جنوب/ شرایط جنگ حوثی ها با عربستان چگونه است؟

عربستان زمانی که به این جنگ وارد شد اعلام کرد ظرف 24 ساعت کل حوثی ها را از نقشه حذف خواهم کرد ولی جالب است بدانید پس از این چهار ماه چهل منطقه استراتژیک از خاک عربستان به دست رزمندگان شیعه افتاده است و شیعیان برخی پادگان های مهم عربستان را گرفته اند. عبدالملک حوثی از این مناطق عقب نشینی کرد و اعلام کرد اگر دوباره به ما حمله کنید پشیمان می شوید و عربستان هم مدتها دنبال بهانه ای بود تا با آبروریزی کمتر آتش بس را بپذیرد و بزرگترین آبروریزی این است که دو ارتش رسمی دو کشور یمن و عربستان به یک گروه کوچک حمله کردند و هیچ موفقیتی به دست نیاوردند.

 

رسانه جنوب/ سایر کشورهای عربی چه موضعی در خصوص جنگ یمن دارند؟

ببینید دولت های عربی حامی عربستان هستند اما الان ملت های عرب و مسلمان از جنبش حوثی حمایت می کنند، چون حوثی را مثل حماس و حزب ا... لبنان می دانند و خصوصا به دلیل دشمنی و دخالت آمریکا، در واقع حمله آمریکا به مناطق شیعه و حمایتش از عربستان و دولت یمن برای مردم این جلوه را ایجاد کرده که جمهوری اسلامی، حزب ا... لبنان و جنبش حوثی ها در یک مسیر هستند و دولت یمن از این موضوع خیلی نگران است.

در خصوص اقدامات وهابی های عربستان در سایر کشورها، بخصوص مناطق عرب نشین و محروم مثل برخی روستاهای خوزستان چه نظری دارید؟ با توجه به اینکه عربستان تلاش دارد خود را حامی و ام القرای عرب ها معرفی کند.

اصلا اینگونه نیست تمام دولت های عربی دارند علیه حوثی ها اقدام می کنند. اردن نیز مثل عربستان رسما وارد جنگ شده، مصر نیز اعلام کرده حاضر است حمایت کند، شیخ الازهر که بزرگترین مقام مذهبی مصر است فتوا داده که باید شیعه از بین برود، تونس، مراکش و سایر کشورهای عربی سرسپرده آمریکا نیز با یمن برای نابودی شیعیان همکاری می کنند. ولی در مورد ملت ها، ملت ها وقتی دیدند آمریکا به حوثی ها حمله کرد حامی شیعیان و حوثی ها شدند.

 

رسانه جنوب/ چرا برخی افراد در خصوص مذهب شیعیان حوثی تردید ایجاد کرده و سعی می کنند در حمایت سایر شیعیان خصوصا ایرانیان از حوثی ها خلل ایجاد کنند؟ در این خصوص توضیح دهید.

این تبلیغات درست نیست. رژیم یمن و رژیم عربستان عمدا این موضوع را تبلیغ می کنند که سید حسین الحوثی ضد شیعه است و همانها در عربستان و یمن مرتب او را شیعه ی دوازده امامی معرفی می کنند. من یقین دارم سید حسین الحوثی و برادرش سید عبدالملک شیعه دوازده امامی است و سفر مفصلی نیز به ایران و نزد علما داشته است. عربستان صرفا به دلیل ترس از حمایت شیعیان ایران دست به انتشار این دروغ از طریق رسانه هایش نموده است. همچنین در مناطق سنی نشین آنها را ضد عمر معرفی می کنند. این همان سیاستی است که برای حماس نیز در پیش گرفتند که در ایران تبلیغ می کردند که آنها سلفی و ناصبی و ضد اهل بیت هستند و در مناطق سنی نیز اعلام می کردند اینها شیعه شده اند و به عمر فحش می دهند.

 

رسانه جنوب/ حوزه تاثیر انقلاب اسلامی در یمن خصوصا بین شیعیان یمن چگونه بوده است؟

شما کافی است سخنرانی های رهبر بزرگ شیعیان یمن سید حسین الحوثی را بشنوید، او تمام تفکرات خود را از امام خمینی گرفته، در هیچ سخنرانی نیست که اسم امام خمینی در آن نباشد، کتابی نوشده شده در خصوص نقش امام خمینی در اندیشه های رهبر شیعیان یمن. تاثیر امام بر حوثی یک موضوع مسلم است. حوثی در تمام سخنان خود مرتب از سخنان امام با ذکر نام ایشان استفاده می کند.

 

رسانه جنوب/ نگاه مردم یمن به ایران چگونه است؟

ترس عربستان و یمن نیز از همین نگاه و رابطه بود. گسترش تشیع در یمن در واقع گسترش محبت ایران و جمهوری اسلامی است. وقتی در دفاع مقدس خرمشهر آزاد شد در یمن، شیعیان حوثی ده ها گوسفند قربانی کردند و در سراسر یمن به نشانه شادی پخش کردند. پدر سید حسین، آیت ا... بدرالدین حوثی در آن هنگام 35 گوسفند قربانی کرد و روز آزادی خرمشهر را اینگونه بزرگ داشتند. ارتباط قلبی اینها با جمهوری اسلامی چیز تازه ای نیست خود سید بدرالدین حوثی پدر رهبر فعلی حوثی ها حامی امام خمینی بود.

به عنوان سوال آخر، حوادث سیاسی اخیر در ایران چه بازتابی در سایر کشورها بخصوص یمن داشته است؟

این موضوع بهانه ای برای بهره برداری حکومت عربستان و یمن شده و روزی نیست که صحنه های تکراری از تلویزیون پخش نشود و چندین خبر در این باره در روزنامه و سایت ها درج نشود. با بزرگنمایی و سوء استفاده قصد استفاده تبلیغاتی دارند، البته الحمدلله الان مسئله خاموش شده و معتقدم شاید در ابتدا موضوع بزرگی بوده اما امروز بعد از چند ماه اوضاع دارد به حال عادی برمی گردد.

 

رسانه جنوب/ آقای دکتر سخن آخر را بفرمایید.

چون اعراب در خوزستان هستند من نیز خودم عرب هستم می خواهم بگویم فریب ماهواره ها و تبلیغات آمریکا و عربستان را نخورید که بیشترین تلاششان ایجاد اختلاف و تفرقه بین شیعیان است و می خواهند به مذهب آسمانی ما چسب نژاد و نژادپرستی بزنند.

برای مثال میان اعراب خوزستان با نگاه قومی برای وهابیت تبلیغ می کنند و سعی در تضعیف مومنین دارند، میان فارس ها می گویند اسلام مال اعراب است و پیش ترک ها و سایر نژادها تبلیغاتی از این دست، این در واقع سیاست عربستان است برای دور کردن ملت ها از تشیع، نباید فریب اینها را خورد، من خودم قبلا وهابی بودم و با تحقیق کامل و مطالعه دقیق شیعه شدم.

 

سپاسگذاریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد