باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

پس لرزه ی مواد مخدر (2)

پس لرزه ی مواد مخدر (2)


 در قسمت قبل خواندیم ... 

"رامشت " ،روان شناس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علم  و صنعت ایران در مورد ترک اکستازی معتقد است: این ماده بسیار خطرناک و اعتیادآور است  به این معنا که فرد تمایل به استفاده مجدد برای رسیدن به حالات دلخواه پس از مصرف را پیدا می کند.

یعنی از آنجا که ترک این مواد شخص را افسرده، بی حال و بی انرژی می کند، امکان مصرف مجدد آن زیاد است .وی  ابراز عقیده کرد: در چنین  شرایط  به سرعت  دوز مورد نیاز افزایش پیدا می کند و شخص بعد از عادت به اکس برای  کنار گذاشتن آن دچار علائم اضطراب  و علائم ترک می شود.

البته علایم  ترک اکس از علائم ترک هروئین و تریاک سبک تر است و توصیه می شود که در صورتی که شخص ناآگاهانه اقدام به مصرف نموده است آن را بلافاصله کنار بگذارند.

در این حالت علائم ترک ضعیف خواهد بود و با داروهای ضد اضطراب می توان اکس را ترک نمود. البته می باید توجه  کرد که با تکرار مصرف اکس، به علت وابستگی شدید روانی که این قرص ایجاد می نماید، شخص مصرف کننده به شدت  در معرض خطر بوده و ترک آن دشوارتر خواهد شد و ناخالصی هایی که در بعضی از این قرص ها وجود دارد باعث می شود که عوارض منفی آن تشدید شده و از آنجا که مصرف این مواد مستقیماً روی بافت های مغز آسیب می رساند در نتیجه  هرگونه ناخالصی مستقیماً باعث صدمات مغزی از جمله تورم ، مرگ مغزی ، انواع سرطان های تنفسی، پوستی  و ... می  شود.

رامشت در بخشی از اظهارات خود پیرامون قرص شادی آور اکستازی، به عوارض ظاهری هشدار دهنده این نوع قرص ها اشاره کرد و اظهار داشت: جوان بهطور ناگهانی به سمت انرژی زیاد می رود، تغییر خلق می دهد، پرحرفی  می کند، آواز می خواند، جوک می گوید، کم می خوابد، چشم هایش از حدقه بیرون می زند، عرق می کند و دچار لرزش می شود که  در این شرایط  می باید این افراد از سوی اطرافیان خصوصاً والدین مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی تغییر ناگهانی در افکار، احساس، کلام و حتی  اشتها و خواب جوانان ناشی از مصرف قرص های شادی  آور را به  عنوان زنگ خطر جدی قلمداد کرد و افزود: با توجه به  این که آمفتامین به سرعت از بدن دفع می شود، تشخیص اعتیاد به  آن  تنها از روی مشخصات ظاهری ممکن  است و شیوه تشخیصی دیگری در ایران برای آن وجود ندارد.

نقش والدین در روابط  خانوادگی  و ارتباط  آنان با فرزندان در جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف اکس  و دیگر داروهای شادی آوربسیار مهم است .تحقیقات نشان داده است که در خانواده هایی که مشکلات ارتباطی  وجود داشته و جوان با والدین خود دچار مشکلاست، گرایش فرزند به سوی مصرف اکس افزایش یافته است. وی افزود: رها کردن فرزندان به حساب این که با فرزندان خود دوست می باشند، خود یکی از عواملی  است که جوان را به سوی تجربیات  غیر متعارف سوق می دهد، در حالی که دوست شدن به معنای عدم  نظرات نمی باشد بلکه به معنای شناخت جوان است.

برخلاف تصور والدین، نوجوان به دنبال دوست و هم سال نمی گردد، بلکه در حقیقت او دنبال پدر و مادر واقعی اش می گردد ، که او را به طور کامل درک کنند . آن هم در قالب یک دوست واقعی .

وی  افزود: تحکیم  روابط  خانوادگی  و حمایت های منطقی و اصولی والدین  توأم با درک شرایط و نیازهای دوران  نوجوانی  و جوانی یکی  از عوامل  مؤثر در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی  همچون اعتیاد  و گرایش به  مصرف  مواد است .

این  روان شناس با توضیح این که  بیش از ?? درصد موارد مصرف قرص های شادی آور و دیگر مخدرها در کنار دوستان، در میهمانی ها و پارتی های دوستانه و یا بنا به توصیه دوستان انجام می شود، به نقش دوستان در گرایش افراد به  مصرف انواع  قرص های شادی آور و مخدرها اشاره  کرد و گفت: گرایش به همسالان در سنین نوجوانی و جوانی  به  شدت افزایش می یابد.

وی  افزود: در این مرحله  از رشد مورد تأیید دیگران  خصوصاً گروه همسن قرار گرفتن  بسیار دارای اهمیتاست.

معمولاً اولین قدم برای مصرف  توسط شخص و توأم با نگرانی، دلهره و احساس گناه است و تأیید و تشویق دوستان قبح قضیه را کاهش داده و شخص را وادار به مصرف می کند. تعمیم دادن و فرافکنی از جمله مکانیزم های دفاعی است که در مسئله انتقال سوءمصرف  مواد نقش عمده ای را ایفا می نماید. معمولاً یک شخص مصرف کننده به رغم شادی لحظه ای که به دست آورده است، لیکن به دلیل عوارض ناگوار پس  از خاتمه  اثر مصرف، تمایل دارد که  دیگران  را شریک محفل خود نموده تا بدین ترتیب از بار احساس گناه و پشیمانی خود بکاهد در نتیجه مترصد جذب دوستان  و اطرافیان  خود برای مصرف اکستازیاست.

رامشت برای پیشگیری از عوارض سوء ناشی از مصرف مواد مضر مانند اکستازی، با تأکید بر توجه  به جوانان، توصیه  کرد تا علاوه بر تأمین نیازهای جوانان، نسبت به پر نمودن اوقات فراغت و آموزش علمی جوانان نیز باید اقدام کرد.

وی  در زمینه  پیشگیری مصرف مواد شادی آور، با بیان این که  شخصیت محکم، بسیار کمتر در معرض وسوسه های  نامعقول دیگران قرار می گیرد، به جوانان توصیه کرد تا ضمن داشتن رفتار قاطعانه، نسبت به پرورش جرئت مندی  در خود اقدام نمایند.

وی  همچنین افزایش اطلاعات علمی در زمینه تبعات سوء مصرف مواد و انواع  مواد مخدر را از دیگر عوامل  مهم  پیشگیری از مصرف این  نوع  مواد برشمرد و گفت: جوانان  به هر میزان که از معلومات علمی کافی در این زمینه  برخوردار باشند، مسلماً به  صورت  آگاهانه تر عمل خواهند کرد و کمتر مورد سوء استفاده بی خردان قرار خواهند گرفت..

وی، تقویت مهارت های زندگی در زمینه کنترل خشم ، استرس ، گسترش ارتباط مؤثر، تقویت بنیه و توانمندسازی، تنظیم برنامه روزانه برای تفریح، سرگرمی و تفنن، را از دیگر راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد مختلف مخدر نام برد.

وی همچنین از جوانان خواست تا احساسات خود را جدی بگیرند و با توسل به راهکارهای غیرمعقول مانند گرایش به سوء مصرف مواد، مترصد سرکوبی آنان  نباشند.

رامشت در توصیه های خود برای پیشگیری از مصرف سوء مواد مخدر و قرص های شادی آور، دقت  در انتخاب دوستان  خوب  و تحکیم  روابط  با والدین را مؤثر و مفید دانست .

منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد