باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

اکستاسی شادی جوانی یا مرگ سلامتی

اکستاسی شادی جوانی یا مرگ سلامتی

تا به حال نام  اکستاسی  را شنیده اید؟ شاید هم در بین دوستان شما کسانی باشند که اسم این ماده را شنیده اند یا آن را مصرف کرده باشند؟! این ماده در قالب قرص های شادی بخش به طاعون خفته عصر ما تبدیل می شود...

اکستاسی چیست؟

ترکیبMDMA یا 3 و 4 متیلن دی اکسی مت امفتامین که به نام های اکستاسی، اکستازی،XTC،E (ای) ،X (اکس) نیز معروف است، در ایران به نامقرص شادی هم شناخته می شود. این ماده در 1914 در آلمان به عنوان کم کننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت که به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد. در دهه 70 میلادی این دارو کاربرد مجدد یافت و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد که در 1984 با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمایشگاهی، از رده خارج شد. در 1985 در آمریکا، مصرف آن ممنوع اعلام شد.

در سال های اخیر مصرف آن در آمریکا، به شدت افزایش یافته که باعث نگرانی دولت آمریکا شده است. در دوره زمانی خاصی در اروپا، مصرف این مواد انرژی زا و شادی بخش برای کاهش مصرف سایر  مواد مخدر  مثل هروئین تشویق شد به طوری که مصرف آن در اروپا در 1995 از 500 هزار قرص در سال به 30 میلیون قرص در دو سال بعد رسید.

آمین های مغز به ویژه نوراپی نفرین و سرتونین نوروترانسیمترهای مسیرهایی هستند که کارشان بروز خلق است. با توجه به فرضیه آمینی، کاهش عملکرد این آمین ها باعث افسردگی خواهد شد و افزایش فعالیت آنها باعث بالا رفتن خلق می شود.

2 درصد مردم امریکا حداقل یک بار این ترکیب را مصرف کرده اند. حداقل یازده و هفت دهم درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در امریکا یک بار «اکس» مصرف کرده اند. مصرف این قرص ها در ایران به خصوص در یک سال اخیر به شدت افزایش یافته است. جوانان تحصیل کرده و مرفه، مصرف کنندگان اصلی این داروها هستند بنابراین لازم است عموم مردم و پزشکان با اثرات سوء مصرف این دارو آشنا شوند.

همچنان که ذکر خواهد شد مشکل اصلی در مصرف این ماده، عوارض مزمن آن است. عوارض حاد مصرف، بیشتر در مرتبه اول مصرف و در صورت تداخل با بعضی داروهای ضد افسردگی پیش می آید.

ترکیب شیمیایی

MethylendioxyMethAmphetamine 4,3یاN, Alpha, DiMethy1 1,3 Benzodiazoxide 5 Ethamine

با فرمولC11H15N2O که به نام هایMDMA یا اکستاسی معروف است.


اشکال رایج دارویی

دارو در آمریکا به صورت قرص های خوراکی و جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و تزریقی موجود است.

قیمت هر قرص بین 10 تا 30 دلار است ولی در ایران به قیمت کمتری به خریداران ارائه می شود (با چه هدفی؟) که با مارک های مرسدس بنز و میتسوبیشی، $،KO و صلیب، موجود است و به علت قابلیت ساخت آن که به راحتی انجام می شود در لابراتورهای داخلی هم ساخته می شود که خطر وجود مواد اضافی در آن و عوارض آن است. هر قرص خوراکی حاوی 80 تا 160 میلی گرمMDMA است. پس از بلعیدن، اثرات قرص پس از 20 تا 90 دقیقه بعد ظاهر می شود و حدود 2 تا 3 ساعت اثرات آن در یک حد حفظ شده و بعد افت می کند و از 3 تا 24 ساعت اثرات آن باقی است.

نحوه اثر در مغز

آمین های مغز به ویژه نوراپی نفرین  و سرتونین  نوروترانسیمترهای مسیرهایی هستند که کارشان بروز خلق است. با توجه به فرضیه آمینی،

کاهش عملکرد این آمین ها باعث  افسردگی  خواهد شد و افزایش فعالیت آنها باعث بالا رفتن خلق میشود.

 MDMA  از طرقی که ذکر خواهد شد باعث افزایش خلق و احساس نشاط می شود.

فرضیه تأثیر MDMA (اکستاسی) بر مغز:

1- افزایش آزادسازی سروتونین در سیناپس های مغزی

2- بلوک باز جذب سروتونین

3- افت میزان سروتونین مغز

4- اثرات غیرمستقیم بر میزان دوپامین مغز

سلول مغزی طبیعی

سلول مغزی تحت تأثیر اکستاسی

عوارض پس از مصرف اکستاسی

اثرات مثبت:

● افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد

● افزایش انرژی در فرد

● احساس تمایل برای ارتباط با دیگران و احساس تعلق و نزدیکی به دیگران

● احساس عشق و سرخوشی

● دست و دلبازی

● افزایش هوشیاری و درک موسیقی

● افزایش حس های بویایی و چشایی

● احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی

● احساس روشنایی

● تمایل به در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران

● به علت افزایش انرژی در افراد، مصرف کنندگان تمایل به فعالیت شدید و رقص های طولانی دارند.

● یک تجربه: الکساندر شوگیلین بیوشیمیست آمریکایی که برای اولین بار روی عوارض این دارو کار می کرد پس از یک بار مصرف اکستاسی می نویسد کوهی که نزدیک منزلم بود و هر روز آن را می دیدم پس از مصرف اکستاسی طوری به نظرم می آمد که دوست داشتم ساعت ها آن را تماشا کنم؟!

اثرات منفی:

● کاهش اشتها

● تغییرات بینایی

● گشاد شدن مردمک ها (میدریاز)؛ افراد مصرف کننده در محل های مصرف مثل میهمانی های دوستانه! با وجود کم بودن نور مجبور به استفاده از عینک های آفتابی در شب هستند که علت آن تحریک پذیری با نور است.

●حرکات غیرطبیعی چشم (نیستاگموس)

● توهم بینایی (هالوسیناسیون)

● افزایش ضربان قلب و  فشارخون  (تاکی کاردی و هیپرتانسیون)

● تغییر در نظم حفظ دمای بدن

●فک زدن های طولانی (افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک مجبور به مصرف آدامس هستند، تا ساعت ها پس از مصرف ، این حالت فک زدن های غیرطبیعی موجود است).

● لرزیدن، عصبی شدن، عدم تمایل به استراحت

● تمایل شدید به مصرف مجدد این ماده پس از افت تأثیر اولیه

اثرات منفی شدید:

● اثرات شدید احساسی ، اختلال خواب ، کابوس های شبانه ، حملات ناگهانی  اضطراب (Panic Attack)، دیوانگی(Psychosis)

● انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک زدن های طولانی(Trisma) در صورت بروز این حالت باید از آمپول دیازپام و یا قرص های خوراکی آن استفاده کرد.

● عدم تمرکز، فراموشی، اختلال در یادگیری(Confusion)

کسانی که از داروهای ضدافسردگی مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین و ضدافسردگی هایی مثل پروزاک و زولوفت (Zoloft) هم استفاده می کنند به هیچ وجه نباید از اکستاسی استفاده کنند. موارد مرگ ناشی از مصرف همزمان این داروها با اکستاسی گزارش شده است.

● افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن (در پارتی هایی که این دارو مصرف می شود افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مکرر هستند و این مسئله خطرات خاص خود را به دنبال دارد).

● اختلال در مکانیسم نعوظ و نرسیدن به ارگاسم

● تهوع و استفراغ

● کاهش سدیم خون در اثر مصرف زیاد مایعات (هیپوناترمی)

● سردرد و سرگیجه و تشنج

● آنمی آپلاستیک (سرکوب شدید خون سازی مغز استخوان)

● افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف

● خستگی و  افسردگی  شدید تا یک هفته پس از مصرف

● احتمال اعتیاد جسمی کم است ولی احتمال اعتیاد روانی بسیار زیاد است.

● احتمال سمیت کبدی

● صدمه به اعصاب مغزی

● بزرگ شدن پستان در آقایان (ژنیکوماستی)

● احتباس ادراری (Retention)

● تخریب عضلات مخطط (رابدومیولیز) که در نتیجه افزایش دمای بدن رخ می دهد و می تواند به علت رسوب مواد حاصل از این تخریب در کلیه باعث آسیب به این عضو شود.

● میزان بروز مرگ در اثر مصرف اکستاسی 2 در 100000 مصرف کننده است.

●● دختران جوان به علت اثرات هورمون های جنسی زنانه، در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و به دنبال آن تشنج هستند. (میزان بروزSIADH در ارتباط با  استروژن  خون افزایش می یابد).

برخی از موارد منع مصرف:

کسانی که از  داروهای ضدافسردگی  مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین و ضدافسردگی هایی مثل پروزاک و زولوفت (Zoloft) هم استفاده می کنند به هیچ وجه نباید از اکستاسی استفاده کنند. موارد مرگ ناشی از مصرف همزمان این داروها با اکستاسی گزارش شده است.

علائم مسمومیت با اکستاسی (مربوط به بالا رفتن بیش از حد غلظت دارو در خون) به شکل افزایش شدید ضربان قلب، فشارخون، خستگی، گرفتگی عضلانی یا حملات حاد ترس(Panic Attack) است. در صورت بروز علائم فوق شخص باید فعالیت را کنار گذاشته، بنشیند و مایعات (آب و آب میوه) به میزان کافی مصرف کند. در صورت بروز علائم مثل تشنج، کاهش سطح هوشیاری و ... هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه شود. در صورت مصرف همزمان قرص های اکستاسی با الکل، عوارض ناشی از دهیدراتاسیون (کاهش آب بدن) تشدید می شود و در عین حال عوارض اکستاسی بر خلق کاهش می یابد.

نتایج آخرین تحقیقات:

در یک بررسی انجام شده یا کمک اسکنPET (Positron Emission Tomography) که روی 2 گروه 14 نفری از مصرف کنندگان اکستاسی (حداقل 3 هفته مصرف) که هیچ داروی روان گردان دیگری مصرف نکرده اند  و 15 نفر که هیچ دارویی مصرف نمی کنند، نشان داده شد که میزان سروتونین در مغز به شدت کاهش یافته است و سلول های عصبی حاوی سروتونین آسب دیده اند. لازم به ذکر است که افراد مورد مطالعه از لحاظ سن و تعداد زن و مرد مشابه بوده اند.

توضیح شکل:

شکل بالا نشان دهنده اسکن مغز یک فرد عادی است که اکستاسی مصرف نمی کند ولی اسکن پایین مربوط به مغز یک فرد مصرف کننده اکستاسی است. نقاط سیاه رنگ در عکس پایین نشان دهنده آسیب مغزی ناشی از مصرف مزمن اکستاسی است.

در مقاله ای که در مجله نوروساینس در 15 ژوئن 1999 منتشر شد ، نتایج یک تحقیق بر روی میمون ها به چاپ رسید. در بررسی این میمون ها که برای مدت 4 روز و روزی 2 بار قرص Ecstasy محلول در مایعی را مصرف کرده بودند و میمون هایی که فقط همین مایع را استفاده کرده بودند و پس از 7 سال کالبد شکافی شده بودند مشاهده شد که تغییراتی در سلول های سروتونینی مغز ایجاد شده است که در لوب فرونتال و نواحی مربوط به فکر کردن، ناحیه هیپوکامپ و نقاط عمقی مغز مربوط به حافظه بوده است.

پس مشاهده می شود که مصرف اکستاسی در درازمدت باعث ایجاد اختلال در قوه تفکر و حافظه و قابلیت یادگیری در فرد می شود. در تحقیقی دیگر مشاهده شد که پس از مصرف دارو، میزان سروتونین در مغز به میزان بیست تا شصت درصد کاهش می یابد و مشاهده شد کهاثرات مخرب مغزی غیرقابل بازگشت است و تغییراتی در نورون های دوپامینرژیک مشاهده شد.

برای درمان اعتیاد به این ماده، به روان درمانی و کار سخت گروهی نیاز است. هیچ پادزهری (آنتی دوتی) برای مسمومیت با اکستاسی وجود ندارد.

درمان

برای  درمان اعتیاد  به این ماده، به روان درمانی و کار سخت گروهی نیاز است. هیچ پادزهری (آنتی دوتی) برای مسمومیت با اکستاسی وجود ندارد. در صورت بروز علائمی مثل تب شدید، تشنج و تغییرات ضربان قبل (تاکی آریتمی)، درمان علامتی است. از ترکیبات ضد افسردگی و آنتی سایکوتیک برای درمان عوارض در روزهای پس از مصرف استفاده می شود.

منبع: اینترنت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد