باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

بی خبری از مصرف قرص های اکستازی


بی خبری از مصرف قرص های اکستازی


در حالی که مصرف فراوان قرص های شادی، روانگردان یا اکستازی که با نام علمی دی اکسی آمفتامین (MDAM) باب جدیدی را در آسیب های اجتماعی گشوده است اما مسئولان امر، آماری از میزان واردات و مصرف این داروها ندارند.

MDAM از سال 1912 به عنوان داروهای افسردگی در جلسات روانکاوی مورد استفاده قرار می گرفت ولی امروزه این داروها با طرح هایی چون «لنگرگاه»، «بنز»، «استار»، «هیولا»، «پروانه قرمز» و «صورت خندان» به شکل کپسول های شفاف و قرص های معمولی در دسترس جوانان قرار می گیرد. در حالی که مصرف این داروها، عوارض فراوانی دارند ولی تقریباً همه جوانان مصرف کننده از اثرات مخرب آن بی خبر هستند.

بروز آسیب های شدید در بافت کلیه، کبد و نیز فراموشی و عدم تعادل ، از عوارض قرص های اکستازی است که بسیاری از مراجعه کنندگان به اورژانس ها به آن مبتلا هستند و مسئولان نیروی انتظامی نیز این عوارض را در میان جوانان مصرف کننده مشاهده کرده اند. ولی به گفته سرهنگ روزبهانی آمار دقیق و جامعی در مورد میزان واردات این داروها به کشور و مصرف آنها وجود ندارد. به گفته دکتر مجید ابهری _آسیب شناس _ ، مصرف این داروها 100 تا 150 برابر مضرتر از مصرف هروئین است که این مسئله، ضعف اطلاع رسانی شفاف درباره اثرات مخرب قرص های شادی آور و فقدان بانک اطلاعاتی آسیب در کشور را مشخص می کند.

لیلا عنایتی، کارشناس مسئول کمیته جوانان در سازمان دفاع از قربانیان خشونت اینگونه می گوید: آمار دقیقی درباره تعداد مصرف کنندگان قرص اکستازی و میزان فروش آنها در محل های عمومی وجود ندارد و بیشتر سازمان های مرتبط با جوانان از بهزیستی گرفته تا قوه قضائیه آمار و ارقام دقیقی در این خصوص ندارند.

البته نشست هایی بین مسئولان و کارشناسان سازمان ملی جوانان، بهزیستی، قوه قضائیه و نیروی انتظامی برگزار شده و قرار است این سازمان ها در سال جاری آمارهای مربوط به مصرف قرص های «اکس»، دختران فراری، جوانان معتاد و سایر آسیب های اجتماعی ارائه کنند. ولی تضمینی در خصوص صحت و سقم این آمارها وجود ندارد. چون مصرف کنندگان قرص های اکستازی یا روانگردان، به طور علنی به مصرف این داروها نمی پردازند که توانایی شمارش یا آمارگیری در این خصوص را داشته باشیم.

دکتر مجید ابهری درباره آمارهایی در خصوص آسیب های اجتماعی اظهار می دارد: متأسفانه در ایران بانک آمار و اطلاعات آسیب شناسی وجود ندارد و هر کسی براساس ظن و گمان خود و برحسب تقریب و ایده های خودش به انتشار آمار می پردازد.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: چون مصرف قرص های روانگردان از سوی خود مصرف کنندگان گزارش نمی شود و جوانان در فضاهای بسته، این قرص ها را مصرف می کنند ، تنها از تعداد بیمارانی که به دلایلی چون سکته مغزی ، قلبی، مسمومیت، حالت تهوع، درد معده و... به درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه می کنند می توان به آمارهای دور از واقعیت دست یافت.

اما خبرهای پراکنده از ورود مداوم، آن هم با حجم بالای قرص های شادی آور به کشور حکایت می کنند. آن طور که ستاد مبارزه با مواد مخدر «ناجا» طی اطلاعیه هایی اظهار داشته است، انواع مختلفی از قرص های اکستازی توسط قاچاقچیان در طرح هایی چون اسکلت، شمشیر، مارک های خارجی ومارمولک های روی قرص ها توزیع می شود.

دکتر فرجاد، آسیب شناس و استاد دانشگاه در گفتگویی می گوید: تعداد مصرف کنندگان قرص های مرگ آفرین روز به روز افزایش می یابد. چون هر هفته به طور متوسط بین 2 تا 4 نفر به دلیل مصرف قرص «اکس» و عوارض جانبی آن چون سکته های مغزی و قلبی، توهم زیاد، عدم تعادل و مسمومیت به درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه می کنند. در حالی که این قرص ها را روان شناسان به بیماران روانی و افسرده تجویز می کنند که البته این داروها نیز با نظارت مستقیم پزشک مصرف می شود. وجود ناخالصی در این داروها و آمفتامین بیش از اندازه در آنها، خطر سکته را افزایش می دهد.

وی به تصادف منجر به مرگ تعدادی از جوانان به خاطر مصرف قرص های «اکس» نیزاشاره می کند .

ح.ز کارشناس آموزش و پرورش به مصرف بیش از حد قرص های اکستازی در مدارس دخترانه اشاره می کند و می گوید: در مدارس مناطق جنوبی، برخی از دختران و پسران به خاطر احساس خودبزرگ بینی به سمت قرص های اکستازی روی آورده اند و چون کمتر امکان شرکت در میهمانی ها را دارند، قرص ها را در مدارس مصرف می کنند.

 HTTP://WWW.HAMSHAHRI.NET/HAMNEWS/1383/830223/WORLD/SCIEW.HTM 

لینک:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد