باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

اکستازی و ممنوعیت جهانی

اکستازی و ممنوعیت جهانی

پرواز مرگ با قرص شادی


مجلس انگلستان، پیش از رسیدن قرص‌های اکستازی از آمریکا به این کشور، مجازات سنگینی را برای تولید، توزیع و مصرف این قرص‌ها وضع کرد. اما نتیجه کاملاً برخلاف انتظار بود. جوانان انگلیسی بسیار بیشتر از آمریکایی‌ها به اکستازی روی آوردند. زندگی برخی از جوانان انگلیسی آنچنان به اکس وابسته شد که بار سفر بستند و خود را به آمریکا رساندند. در دهه 1990 ، در گوشه و کنار خیابان‌های آمریکا جوانانی ژنده‌پوش به چشم می‌ خوردند که کشورشان را برای راحت ‌تر مصرف کردن قرص‌های اکس ترک کرده بودند. اما قرص‌های اکستازی، با همان سرعتی که جای خود را در میان جوانان آمریکایی و اروپایی باز کردند، از رواج افتادند. در قانون کیفری آمریکا جرم کسی که این قرص‌ها را به دوستانش می ‌دهد از جزای فروشندگان قرص‌ها بیشتر است. در این کشور سالانه 4/3 میلیون نفر دست‌ کم یک ‌بار از اکستازی استفاده می ‌کنند.

اکستاسی ماده‌ای اعتیادآور برای جوانان مرفه ایران

دکتر محسن وزیریان در مورد آمار مصرف‌ کنندگان اکستازی در ایران می ‌گوید: «طبق آماری که در سال 1380 از یک تحقیق به دست آمده است، بیش از 40 هزار نفر در ایران این دارو را تجربه کرده‌اند. بخش عمده‌ای از مصرف ‌کنندگان اکستازی را دانش ‌آموزان و نوجوانان تشکیل می‌ دهند. البته این نمونه‌ ها را نمی‌ توان به کل جامعه تعمیم داد. موضوع پر اهمیت دیگر، الگوی مصرف داروهای نشاط ‌آور است. اگر در مصرف مواد مخدری مانند هروئین، به ازای هر 10 مصرف ‌کننده مرد، یک مصرف‌ کننده زن وجود دارد، در مورد اکستازی این نسبت 2 به 1 است.»

دکتر حمید مرتضوی مشخصات اغلب مصرف ‌کنندگان اکس را چنین توصیف می‌کند: «مرد یا زنی جوان، تحصیلکرده یا دانشجو، دارای وضعیت اقتصادی خوب که در خانواده‌ای از هم‌ پاشیده رشد کرده یا تنها زندگی می ‌کند».

قرص‌های موجود در بازار ایران عناوین مختلفی دارند: دلفین، لنگر، صلیب سرخ، رنو، سان‌ شاین، سوپرمن، هوندا، اپل، اُمگا، پلیکان، لاو، مرسدس و غیره. این قرص‌ها با قیمت های متفاوت به فروش می‌ رسند.

از حمید ع. دلیل تفاوت قیمت‌ها را می ‌پرسم. پاسخ می‌دهد: «من همیشه یکی از دو نوع دلفین و صلیب سرخ را مصرف می ‌کنم. دلفین ارزان ‌تر است. زودتر هم بی‌ اثر می‌ شود. صلیب سرخ قوی‌ تر است. هر قرص آن را به قیمت 12 هزار تومان می‌فروشند».

او در پاسخ به این سؤال که چگونه قرص‌های اکستازی را تهیه می ‌کند می ‌گوید: «به‌ صورت باز یا بسته‌ بندی‌ شده برایم می ‌آورند. جوانی مرتب و آدم ‌حسابی آنها را جلو در خانه تحویل می‌دهد.» اکستازی در ایران، با ایجاد برخی تغییرات در ماده اصلی آمفتامین، در آزمایشگاه‌های غیرمجاز به دست می ‌آید. تولید اکستازی فعالیتی غیرقانونی است که، به دلیل سودآوری آن، تعداد زیادی از افراد فرصت ‌طلب به آن مشغول‌اند.

اکستازی: زنان برابر با مردان

در مقایسه با سایر مواد اعتیادآور، تمایل زنان به استفاده از اکستازی به‌ مراتب بیشتر است. دکتر آذردخت مفیدی این الگو را بخشی از بحران زنِ مدرن در ایران می ‌خواند و می ‌گوید: «گاهی زنِ مدرن، قدرت را در طرد زنانگی خود می‌ داند. بنابراین به سمت دنیایی مردانه کشیده می‌ شود».

دکتر حمید مرتضوی اضافه می ‌کند: «زنان تمایل بیشتری به استفاده از اکستازی دارند. زیرا حالت نشئه و خمودگی ‌ای که به دنبال اعتیاد به سایر مواد مخدر ایجاد می‌ شود، در مصرف این دارو مشهود نیست. به‌ علاوه استفاده از آن راحت و سریع است و نیازی به سرنگ تزریقی و آتش ندارد. همچنین، قرص‌های کوچک اکس به‌ راحتی حمل می‌ شوند و مخفی کردن آنها آسان‌تر است.»

دکتر ساحل همتی‌ گرکانی می ‌گوید: «به‌ طور کلی،  افسردگی  و اختلالات اضطرابی در میان زنان شیوع بیشتری دارد. از طرف دیگر، آنان به درمان‌های بی ‌سر و صدا علاقه ‌مندند. بنابراین برای رفع حالات نامناسب روانی خود، مصرف قرص‌های کوچک اکس را ترجیح می‌ دهند.»

هشدار مرگ

از سال 1997 تا آوریل 2002 ، 202 مورد مرگ بر اثر مصرف اکستازی در انگلستان و ولز گزارش شده است. 85 درصد این افراد، علاوه بر اکستازی، ماده دیگری مانند الکل نیز مصرف کرده بودند. استفاده از این قرص‌ها همراه با ماری ‌جوانا رایج است. اما نوشیدن مشروبات الکلی در کنار مصرف اکستازی فرد را دچار کم ‌آبی کشنده‌ای خواهد کرد.

از سوی دیگر آمار بروز رفتارهای پرخطر در مصرف ‌کنندگان اکستازی هشدار دهنده است. مصرف این دارو، با ایجاد بی‌ پروایی، رفتارهای جنسی محافظت ‌نشده و مکرر به دنبال خواهد داشت. در نتیجه ارتباط نزدیکی میان مصرف اکستازی و ابتلا به ایدز  یافت شده است. همچنین بیماری‌های مقاربتی در مصرف‌ کنندگان اکستازی شیوع بیشتری دارد.

جوانان بخش اعظم جمعیت کشور ما را تشکیل می‌ دهند. اشتیاق نسل جوان برای درک تجربیات جدید و نیاز آنان به شادی و هیجان، جوانان را نسبت به این‌ گونه مواد بسیار آسیب‌ پذیر کرده است. تقویت نظام‌های پاداش‌ دهنده اجتماعی، فراهم ساختن زمینه‌ های اقتصادی دسترسی جوانان به شادی و تفریحات سالم، و نیز ایجاد بستری مناسب برای پرورش استعدادهای بالقوه آنان در کنار آگاه‌ سازی، گام‌های مؤثری در جهت پیشگیری از گرایش به داروهای مخرب شادی‌افزا هستند.

مجله زنان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد