X
تبلیغات
رایتل

نصف وزن بالش میکروب است!

پنج‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:23

نصف وزن بالش میکروب است!

بیشتر ما روی بالش‌هایی می‌خوابیم که بسیار کثیف و قدیمی هستند اماپزشکان و متخصصان خواب توصیه می‌کنند که هر 12تا 18 ماه یک‌بار باید یک بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از 2 سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرا رسیده است.

بولتن: بیشتر ما روی بالش‌هایی می‌خوابیم که بسیار کثیف و قدیمی هستند اماپزشکان و متخصصان خواب توصیه می‌کنند که هر 12تا 18 ماه یک‌بار باید یک بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از 2 سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرا رسیده است. این را بدانید که یک بالش کهنه وسیله‌ای مناسب برای برطرف کردن نیاز شما به خواب مناسب نیست و ارزش ابتدایی خود را نیز از دست داده است و می‌تواند کوله‌باری از مواد حساسیت‌زا و آلرژن مانند قارچ، کپک و گردوغبارهایی بسیار ریز باشد. گاه دیده شده که این کثیفی‌ها و میکروب‌ها نیمی از وزن یک بالش کهنه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

یک بالش مناسب یعنی...

خوابیدن روی یک بالش نامناسب می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و شما را به بیماری‌هایی مانند تشدید سردردها، بی‌حس‌شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار کند. این را هم بدانید که برای جلوگیری از درد کمر و گردن، تنها کافی است یک بالش بلند زیر سرتان قرار دهید.  دکتر جفری گلدشتاین، رئیس بخش ستون فقرات بیمارستان فوق‌تخصصی استخوان و مفاصل دانشگاه نیویورک سیتی می‌گوید، «یک بالش مناسب باید به اندازه کافی سفت باشد تا سروگردن را با ستون فقرات به‌طور موازی قرار دهد، درست همانند وقتی که در حالت ایستاده هستیم.»

بالش نرم یا سفت؟

به شیوه خوابیدن خود توجه کنید؛ کسانی که به پشت یا طاق‌باز می‌خوابند، باید یک بالش متوسط و سفت را بدون این‌که سرشان به جلو متمایل شود، زیر سر خود بگذارند همچنین آن‌ها باید بالشی را پیدا کنند که برای قرار گرفتن گردن، قوس بیشتری داشته باشد.

کسانی که به پهلو می‌خوابند، یک بالش نازک و سفت بهترین تکیه‌گاه برای‌شان است تا فضای خالی بین گوش و شانه آن‌ها را پر کند.

و اما کسانی که روی شکم یا دمر می‌خوابند، به یک بالش نرم‌تر و سبک‌تر نیاز دارند تا به آن‌ها برای جلوگیری از فشار وارده به گردن، کمک کند.

اما مهم‌ترین توصیه: شما باید خود را به پهلو یا به پشت خوابیدن عادت دهید چون به حالت دمر خوابیدن می‌تواند مشکلاتی جدی برای کمر و ستون فقرات شما به‌وجود آورد.


 اسفنج بهتر است یا پر؟

بالش‌های پر شده از پر که از پرز لایه زیرین پرهای غاز یا اردک پر شده‌اند، نرم‌ترین و گران‌ترین نوع بالش هستند. برای تعادل بیشتر، شما می‌توانید بالش خود را از مخلوط پر و کرک یا پر خالص که کمی سفت‌تر است انتخاب کنید. بالش‌های پر شده از الیاف پلی‌استری نازک و نرم هستند و قیمت مناسبی دارند؛ اما ممکن است در اثر شست‌وشو در آن برآمدگی ایجاد شود و قلنبه قلنبه شوند که این می‌تواند برای گردن شما مشکل ایجاد کند. بالش‌های اسفنجی نیز بسیار نرم هستند و اشکال گوناگون منحنی مانندی دارند که از گردن و سر محافظت می‌کنند و خودبه‌خود حالت سر را به‌خود می‌گیرند اما اکثر متخصصان می‌گویند بالش‌های اسفنجی‌ که قیمت‌های بالاتری نسبت به بقیه بالش‌ها دارند نسبت به آن‌ها که ارزان‌ترند، از نظر راحتی هیچ‌گونه برتری‌ ندارند.


بالش‌هایی خاص برای افراد خاص

بالش‌هایی وجود دارد که برای افراد خاصی طراحی شده اند، مانند بالش‌های ضد‌آلرژی که از مواد ترکیبی درست شده‌اند و مخصوص افرادی هستند که به پر حساسیت دارند. پژوهش‌های متعدد نشان داده است این بالش‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به بالش‌های از جنس پر، محافظ بهتری در برابر گردوغبارهای بسیار ریز و ذراتی که در پر وجود دارند، هستند.برخی از افراد نسبت به دمای بالش‌ها حساس هستند، این افراد باید از بالشی استفاده کنند که باعث گرم کردن سر و تعرق آن نشود. این نوع بالش‌ها، بالش‌های خنکی هستند که از دانه‌های ریزی پر شده‌اند که گرما را جذب می‌کنند و طوری از سطح آن خارج می‌کنند که صورت را خنک نگه می‌دارند. با این بالش‌ها شما مجبور نیستید برای خنک شدن مرتب بالش خود را برگردانید. بالش‌هایی هم وجود دارد که مخصوص کسانی است که از گردن‌درد رنج می‌برند. این بالش‌ها که در طرح‌ها و اندازه‌های گوناگونی در دسترس هستند، برای محافظت بیشتر از گردن طراحی شده‌اند، با این‌که مطالعات زیادی مبنی‌بر کارآمد بودن این بالش‌ها صورت نگرفته است اما پس از مدتی استفاده از آن، متوجه کارایی خوب آن خواهید شد.


بالش‌های که درمان می‌کنند

بالش‌های شیبدار مثلثی‌شکلی در بازار موجود است که برای افرادی که دچار سوزش معده هستند بسیار مناسب است. زمان خوابیدن روی این بالش‌ها، هنگامی که طاق‌باز می‌خوابید، مری از شکم بالاتر قرار می‌گیرد که این مانع از برگشت اسید معده که سبب به‌وجود آمدن سوزش معده است، می‌شود. با این حال برخی از این افراد به دلیل این‌که روی این بالش‌ها سر می‌خورند، نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 وقتی خانم‌های باردار به 3 ماهه دوم بارداری خود می‌رسند، برای خوابیدن راحت دچار مشکل می‌شوند که برای حل آن بالش‌هایی مخصوص مادران باردار طراحی شده است. این نوع بالش‌ها چند نوع طرح مختلف دارند که از منحنی کوچک به شکل
U تشکیل شده که برای تکیه دادن شکم و بدن به آن طراحی شده است و هنگام خوابیدن به پهلو از سر، ران‌ها، کمر و پاها محافظت می‌کند.

اما نوع دیگری از بالش‌ها بسیار جالب هستند؛ آن‌ها بالش‌های صوتی هستند که برای افرادی تهیه شده که هنگام خواب دوست دارند به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهند. این بالش با یک گوشی استاندارد به یک منبع صوتی وصل می‌شود و لایه‌ای دارد که رویه اسپیکرها را از آن درست می‌کنند تا موسیقی را با صدایی آرام پخش کند که فقط کسی که روی آن خوابیده بتواند صدا را بشنود. برخی از این بالش‌های صوتی می‌توانند مانند یک ساعت زنگدار عمل کرده و صبح‌ها فرد را از خواب بیدار کنند.

 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo