باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

خواص خوراکیها

زعفران به هضم طبیعی غذا و تقویت معده  کمک  می‌کند

از زمانهای قدیم برای زعفران نیز همچون سایر ادویه‌جات، خواص درمانی مختلفی در نظر می گرفتند.

بر اساس تحقیقات  جدید زعفران به هضم طبیعی غذا و تقویت معده کمک می‌کند و به عنوان مسکن به ویژه در درمان دردهای لثه و قلنج نیز تاثیر گذار است. علاوه بر آن محرک و تقویت کننده تمایلات جنسی است، تحقیقات پزشکی ثابت کرده زعفران خواص ضد سرطانی داشته و به عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکالهای آزاد عمل می‌کند.

زعفران همچنین ماده‌ای شادی بخش، آرام‌بخش، تقویت کننده حافظه، افزایش دهنده تمرکز، ضد تشنج، افسردگی، اسپاسم، آلزایمر و پارکینسون است که در درمان دردهای عصبی و کم خوابی نیز مفید است.

بنابر یک تحقیق دارویی دیگر ، زعفران به علت وجود تیامین، ریبوفلاوین و مواد معدنی برای درمان فشار خون، کاهش کلسترول، درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن در دختران، کاهش درصد احتمال بروز بیماریهای قلبی، تصلب شرائین و افزایش سلامت قلب نیز بسیار مفید است.

این گیاه دارویی در درمان بیماریهای تنفسی نظیر آسم، سرماخوردگی، سرفه، افزایش جریان خون در شبکیه، درمان اختلالات لکه زرد شبکیه در اثر پیری نیز کاربرد دارد. زعفران در صورت استعمال خارجی برای درمان کوفتگی و رماتیسم نیز مفید است. همچنین تحقیقات فراوان انجام شده نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در زعفران در درمان برخی از انواع سرطانها در حیوانات آزمایشگاهی تاثیر داشته است.

 

خوردن کلم بروکلی ازابتلا به سرطان مثانه پیشگیری می‌کند.خوردن کلم بروکلی نه تنها ازابتلا به سرطان مثانه پیشگیری می‌کند بلکه پیشرفت سرطان را در مبتلایان هم کند می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات موجود در کلم بروکلی سلول‌های سرطانی مثانه به ویژه سلولهای مهــاجمی را که به سـرعت درســراسربدن انتشار می‌یابند مهار می‌کند.
به نظر می‌رسد این ترکیبات تاثیرات زیستی خاصی در کاهش سرعت رشد سرطان مثانه دارند. با وجود این هنــوز نمی‌توان گفت برای بهره‌ مندی از تاثیر مثبت کلم بروکلی روزانه چه میزان کلم باید خورده شود.

خوردن میوه و سبزیجات برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها بسیار موثر است. تحقیقــــات قبلی نشان داده بود میــــزان ابتلا به سرطان مثانه با خوردن کلم بسیار کمترمی شود.

کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ دار حاوی ترکیبی شیمیایی هستند که به ایزوتیو سیانیت تبدیل می‌شود. این ماده یک ضد سرطان محسوب می‌شود. 

بر اساس نتایج آخرین تحقیقات که در هجدهمین نشست سالانه انجمن فناوری غذا مطــــرح شد خوردن کلم بروکلی، جوانه کلم بروکلی، کلم گل، کلم‌پیچ، و کاهو از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

میزان بالای "ایزو تیو سیانیت" موجود در جوانه‌های کلم بروکلی در مقایسه با کلم بروکلی کاملا رسیده به مراتب بیشتر است.

متخصصان توصیه می‌کنند حتما در رژیم غذایی خود سبزیجات را بگنجانید.

سبزیجات نه تنها برای حفظ سلامت بسیارموثر است بلکه از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها هم پیشگیری می‌کند.

 

امگا - 3 موجود در گردو از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

  گردو علاوه بر اینکه یک میوه خوشمزه است مزایای  فراوانی  برای سلامتی دارد .مطالعات جدید نشان می‌دهد که گردو حاوی اسید‌های چرب امگا - ‌٣ است. ماهی شناخته شده‌ترین منبع این گروه از چربی‌های مفید است اما گردو حاوی نوع امگا - ‌٣ با عنوان اسید آلفا لینولینک (ALA) است.

به گفته محققان مصرف این اسید چرب، فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ‌٢ گرم در روز اسید آلفا لینولینک که در یک اونس گردو یافت می‌شود، برای دستیابی به این مزایا کافی است.

مغز گردو دارای چند اسید آلفا و ویتامین‌های A، B ،D و E است. مقدار فسفر موجود در مغز گردو با ماهی، برنج و حتی تخم مرغ برابر است. در مغز گردو پروتئین، فیبر، منگنز، منیزیم و مس هم وجود دارد.

برگ و پوست این میوه مقوی است و خاصیت تصفیه کنندگی خون را دارد. از برگ و پوست میوه گردو به خاطر وجود ماده تلخ و تانن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

مغز گردو همچنین حاوی ترکیباتی به نام استرول است که به لحاظ ساختار شیمیایی شبیه به کلسترول هستند. برخی از استرولهای گیاهی در طی گوارش و در جریان عمل هضم جذب نمی‌شوند و مسیر جذب کلسترول در جریان خون را نیز مسدود می‌کنند. یک اونس مغز گردو حاوی ‌٥٠ میلی گرم استرول گیاهی است که دانشمندان معتقدند این ماده نقش مهمی در حفاظت شیمیایی و نیز حفاظت عروقی در بدن ایفا می‌کند.

به علاوه گردو حاوی فلاونوئیدی بنام اسید الاژیک است که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مسدود کند.

در هر ‌١٠٠ گرم مغز گردوی خام و خشک به ترتیب ‌٣/٥ گرم آب، ‌١٤/٨ گرم پروتئین، ‌٦٥ گرم مواد چربی، ‌١٣ گرم مواد نشاسته‌ای، ‌١٠٠ میلی گرم کلسیم، ‌٣٨٠ میلی گرم فسفر، ‌٣ میلی گرم آهن، ‌٢ میلی گرم سدیم، ‌٥٠ میلی گرم پتاسیم، ‌٣٠ واحد ویتامین آ - ‌٠/٣٥ میلی گرم ویتامین ب‌ -6، ‌٠/١٢ میلی گرم ویتامین ب-2، ‌١ میلی گرم ویتامین ب-3 و ‌٢ میلی گرم ویتامین c وجود دارد.

به لحاظ خ تصفیه کنندگی خون را دارد. از آنجا که این میوه دارای مس است به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

برای درمان بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود. دل پیچه را آرام می‌کند. مخلوط گردو، عسل و مربا برای تقویت اشخاص لاغر بسیار مفید است. مصرف گردو از بدن در برابر تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا محافظت می‌کند. مصرف گردو به همراه موز و انجیر نیز تقویت کننده مغز و تمرکز است.

خاصیت اشک‌آوری پیاز در بسیاری از موارد سبب درمان میگرن و زکام می‌شود. به گزارش ایسنا، پیاز سرشار از ویتامین C و دارای املاح معدنی گوگرد، آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، ید و سیلیس است.پیاز به علت داشتن گوگرد، ضد عفونی کننده خوبی برای خون و مجاری تنفسی به شمار می‌رود. همچنین، امراض سیستم لنفاوی مانند ورم، غده،‌ آبسه‌های شدید و جوش‌های زیر پوست را بهبود می‌بخشد. پیازغدد اشک، آمیزشی و گوارشی را تقویت می‌کند و ضد بیماری قند، سنگ کلیه و مثانه، ورم ساقها و روماتیسم مفصلی است. پیاز سرشار از سیلیس است و برای نگهداری استخوانها و شرائین لازم است و مصرف آن از بروز لخته خون درعروق و ایجاد سکته‌های مغزی و قلبی جلوگیری می‌کند. پیاز به علت داشتن فسفر، کار فکری را آسان می کند و ضمن تسهیل فعالیتهای عصبی - مغزی، افسردگی را نیز درمان می کند. پیاز غنی از ویتامین های A،B،C است و از تجمع نوعی ماده شیمیایی در مغز که نابود کننده ویتامین B است جلوگیری می کند به همین جهت متعاقب مصرف آن اعصاب آرام می شود. به علاوه خوردن شکل پخته و خام پیاز به رشد اطفال، مخصوصا کودکان عقب افتاده کمک می کند.

جعفری منبع مهم و خوب کلروفیل،آهن، مواد آلی، کلسیم، فسفر، منگنز، ویتامین A و B است. جعفری برای کم خونی، بیماریهای کبد و آسم مفید است. همچنین، برگ‌های تازه و تخم جعفری نفخ را در معده و روده‌ها از بین می‌برد و آب آن به عنوان ضدقولنج در رفع نفخ شکم بچه مؤثرست. استفاده از جعفری تازه به طور خام در سالاد علاوه بر داشتن طعم قوی و مزه ملایم مصرف آن همراه با سیر، پیاز و موسیر بوی تند آنها را از بین می‌برد.

آب پرتقال و توت فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین ث سبب فعالیت بیشتر بدن برای ساخت کلاژن می‌شود، که این امر لطافت پوست را به همراه دارد.گوجه فرنگی، اسفناج و گریپ فروت به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدانها، ویتامین C ، E و بتاکاروتین، سبب کاهش چین خوردگی صورت و خشکی پوست می‌شوند.

 

آب تربچه جهت رفع سنگ کلیه بسیار کارساز است. تربچه ویتامین C، آهن، منیزیم و پتاسیم فراوانی دارد. تربچه همچنین دارای کمی مواد قندی، ‌نشاسته‌ای، مواد چرب، اسید فسفریک، هیدروکربنه، مواد ازته و مقدار مناسبی ویتامین B و کاروتن است. آب تربچه اگر به طور عادی مصرف شود خاصیت پاک‌کنندگی و نرم‌سازی بدن بخصوص در مخاطهای بینی، سلولها، مجاری معده، کیسه صفرا، کبد، روده‌ها، کلیه و ریه‌ها را دارد و برای معالجه روماتیسم مؤثرست.

 

افرادی که تمایل دارند اشتهایشان زیاد شود می‌توانند با خوردن زیتون به اشتهای خود بیفزایند، اما کسانی که قصد دارند لاغر شوند حتما از زیتون شور در رژیم غذایی خود استفاده کنند. برگ زیتون فشارخون را کاهش داده و جوشانده برگ آن، می‌تواند درد دندان را تسکین دهد. مصرف روغن زیتون از سکته قلبی و ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کند. این روغن نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از پیدایش بیماریهای‌ قلبی ـ عروقی دارد و مصرف روزانه 20 تا 30 گرم روغن زیتون می‌تواند از ابتلای افراد به سکته قلبی جلوگیری کند.

استفاده از روغن زیتون انسان را در برابر برخى دیگر از بیماریهاى قلبى نیز حفظ مىکند. بنابر اعلام این اداره ، استفاده از روغن زیتون مانع از انباشته شدن چربیهاى زائد در بدن انسان مىشود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى را کاهش میدهد.

 

با خوردن کیوی وزن خود را کاهش دهید.  همچنین کیوی رقیق کننده خون و از چربی خون بالا، ‌فشار خون، سرماخوردگی و ورم لوزالمعده و رماتیسم پیشگیری می‌کند.

این میوه دارای ویتامین‌های A و B، اسید فولیک، روی، فسفر، سدیم، پتاسیم، ‌کلر، منیزیم، کلسیم و سولفات است. کیوی با طعم ترش و شیرین ادرار را افزایش می‌دهد و سبب کاهش وزن می‌شود. محققان به افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند توصیه می‌کنند در برنامه غذایی خود کیوی را بگنجانند. با کیوی سالاد،‌ ترشی،‌ مربا، شیرنی و بستنی تهیه می‌کنند.

عسل، ماده غذایی بسیار غنی و انرژی‌بخشی است که هر 10 گرم آن 320 کالری ایجاد می‌کند وازمونوساکاریدهایی ساخته شده که به سرعت جذب می‌شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می‌کنند. علاوه بر اثر کالری‌زایی، عسل دارای ویتامین‌های متعددی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، اسید نیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیرید وکسین و ویتامین k است.

خواص فیزیکی عسل، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی‌های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی‌ها به کار برده‌اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب می‌شود.همچنین، عسل را در درمان بیماریهایدستگاه تنفسی و عفونت‌های ناحیه حلق به کار می‌برند و خاصیت ضد باکتریایی آن موجب اثر بخشی عسل می‌شود .

 

شیر حاوی کلسیم است و در برابر سرطان روده بزرگ، نقش محافظتی ایفا می‌کند. یک متخصص بیماریهای داخلی گفت: یکی از دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان عدم مصرف شیر است. وی اظهارداشت: دیواره عضلانی روده بزرگ در اثر کمبود کلسیم به مرور زمان تخریب می‌شود و فرد مبتلا به این سرطان می گردد. وی افزود: ویتامین ‪د،پروتئین ،اسید "لینولئینک کنژوگه" و اسید "بوتیریک" از دیگر مواد معدنی است که مانع تخریب این دیواره می‌شود. این پزشک متخصص ادامه داد: پوکی استخوان نیز از عوارض منفی مصرف نکردن شیر است. وی افزود: زمانی که میزان کلسیم بدن‌انسان پایین باشد، بدن به علت فوریت فیزیولوژیکی از طریق هورمونهای پاراتیروئید استخوان، کلسیم آزاد می‌کند و فرد دچار پوکی استخوان می‌شود. حاجی زاده گفت: استخوانهای بدن بیش از هر چیز به مواد معدنی کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیاز دارد که این مواد نیز در شیر وجود دارد.

 

خربزه درجه قلیایی خون و سلولهای بدن را بالا برده و سموم آن را خنثی و دفع می‌کند. همچنین، فسفر موجود در خربزه باعث تقویت سلولهای مغزی و فعالیت اعصاب می‌شود و کلسیم آن در تقویت عضلات، تکمیل استخوان‌بندی و رشد و نمو کودکان مؤثرست. خربزه باعث افزایش میزان ادرار، عرق و شیر می‌شود و ویتامین‌های موجود در خربزه در ایجاد نشاط و فعالیت اعصاب نقش موثری دارند. خربزه دارای مقدار زیادی پکتین و مواد معدنی مثل پتاسیم، منگنز‌، فسفر و کلسیم است.

 

با خوردن توت فرنگی می‌توان عمری طولانی داشت.توت فرنگی میوه‌ای مقوی است  و برای درمان نقرس و بیماری سنگ مثانه مفید است. با آنکه توت فرنگی دارای قند است، اما برای بیماران دیابتی مضر نیست. توت فرنگی سرشار از ویتامین‌های B، C، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و قند، آهن، ید و ... است.

 

 

مصرف روزانه حدود 60 میلی گرم ویتامین ث در دوران سالمندی توصیه میشود انواع مرکبات - گوجه فرنگی - هندوانه و فلفل دلمه ای از منابع غذایی غنی از این ویتامین به شمار میروند.

 

 

هویج یک قلیایی‌کننده و سرشار از ویتامین A است و با مقدار زیاد سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و گوگرد تقویت‌کننده بوده ولی هنگام جوشیدن، میزان پتانسیل آن به یک سوم و مقدار آهن آن نیز به یک چهارم تقلیل می‌یابد و سایر مواد معدنی آن نیز کم می‌شود، ولی میزان بتاکاروتن آن تغییری نمی‌کند همچنین، هویج سیستم بینایی را تقویت کرده و ویتامین C و A موجود در آن برای افزایش دید و نور چشم مفید است.و هویج انسولین گیاهی است و برای بیماران مبتلا به بیماری قند و به علت داشتن آهن برای مبتلایان به فقر آهن نیز مفیدست.

 

لیموترش به هضم غذا کمک کرده و برای کبد و سالم نگهداشتن شرائین مفیدست. لیموترش برای معالجه روماتیسم، رفع تشنگی و جلوگیری از تهوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ترکیبات لیموترش می‌توان به ویتامین‌های A و B و املاحی نظیر کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم اشاره کرد. با مصرف مناسب این میوه، می‌توان انگل، سر درد، کمر درد، دردهای کلیه و شکم و کم خونی را برطرف کرد و نیز آب لیموترش ضدسرخک، ضدآبله مرغان و مخملک است

 

   نوشیدن روزی 2 یا 3 فنجان شیر بدون چربی یا کم چرب، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 20 درصد کاهش می‌دهد. بالا بودن وزن مهمترین عامل ابتلا به دیابت نوع 2 است و مصرف شیر کم چرب علاوه بر تامین نیازهای تغذیه‌ای فرد، اثر چاق کننده چربی موجود در شیرهای کامل و پرچرب را از بین می‌برد و وزن شخص را کاهش می‌دهد، به همین علت شیر دارای  خاصیت محافظتی در برابر بیماری دیابت است.

 

اثرات درمانی پیاز عبارتند از: آرامبخش ، کاهنده   فشارخون، کاهش چربی خون، پایین آورنده   قندخون   (دیابت)، اشتهاآور،‌ ضد اسپاسم ،رفع سنگهای مجاری   صفراوی، درمان اختلالات روده،‌ رفع مسمومیت ، ادرارآور،   کاهش اوره خون، دفع سنگهای مجاری ادراری، رفع احتباس ادرار، درمان التهاب مجاری ادراری، مسکن  سرفه و‌سرماخوردگی،ترمیم سوختگی، جلوگیری از  ریزش مو، مسکن درد و التیام زخم، ضد قارچ، درمان   آبسه و تاول .

 

نارنگی با فسفر زیاد باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود. نارنگی دارای املاح و ویتامین‌های فراوان و  غنی از فسفر است. ‌جوشانده برگ‌های آن برای تصفیه  خون بسیار مناسب است. این میوه برای برای رفع  بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفیدست. 

 

آیا میدانید سالانه ۷/۲ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل عدم دریافت مقادیر کافی میوه و سبزیجات جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت  با اعتقاد بر اینکه رژیم بد غذایی یکی از ‌۱۰ فاکتور خطر ایجاد کننده بیماریهای کشنده‌ای چون بیماریهای قلبی و سرطان است، مصرف روزانه حداقل ‌۴00 گرم میوه و سبزیجات را توصیه می‌کنند

 

 

دانشمندان از کشف عامل قدرتمند ضد سرطانی در مولکول‌های آناناس خبر دادند که نویدبخش ساخت دارویی جدید برای مقابله با بیماری مهلک سرطان است. به گزارش ایسنا واحد علوم پزشکی تهران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پژوهشگران در استرالیا با تحقیق بر روی دو ملکول بروملین که از دم آناناس به دست می آید و برای نرم کردن گوشت و رنگ کردن چرم استفاده می شود پی به خاصیت ضد سرطانی آناناس بردند. یکی از این دو ملکول به نام CCZ سیستم ایمنی بدن انسان را تحریک و سلول‌های سرطانی را نابود می کند و سلول دوم که CCS نام دارد نوعی پروتئین به نام ریالRIS را که در 30 درصد انواع سرطان ها نقش دارد متوقف و مسدود می کند. محققان با تحقیق بر روی آناناس و کشف دو پروتئین CCZ و CCS دریافتند که آناناس قادرست از رشد گروه عظیمی از غدد سرطانی از جمله تومورهای سینه، ریه، روده، تخمدان جلوگیری کند.

 

خوردن سیب در رفع یبوست ،خارج کردن حرارت بدن  تقویت کبد و درمان تنگی نفس و درمان زخمها مفید است. سیب بهترین دارو برای سوءهاضمه است . سیب  رنده شده را میتوان برای برطرف کردن اسهال کودکان استفاده کرد . نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی ،گرفتگی صدا و سرفه است. از آب سیب تازه میتوان برای رفع چین و چروک پوست استفاده  کرد. سیب ترش استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می بردو برای افرادی که مزاج گرم دارند مفید است .  سیب ترش پخته درمانگر اسهال خونی است.

 

انگور یکی از مائده هاى بهشتی و از شفا بخش ترین میوه هاى طبی است که در در دسترس افراد بشر قرار گرفته و همه کس میتواند از آن استفاده کند.انگور از جمله ها میوه هایی است که سرشار از ویتامین است ، و دارای A ،B ،C ،D انگور حاوى  تانن ، ویتامینهاى تارتریک تانن ،اسید تارتریک، اسیدمالیک و آرسنیک میباشد. انگور داراى کلسیم ، آهن ، فسفر، منیزیم ، پتاسیم ، ید، منگنز، قند و خواص رادیواکتیویته میباشد. اشخاصی که مرض قند دارند نباید از معالجه با انگور هراسی داشته باشند زیرا انگور تازه طبیعی قند خون آنها را بالا نمیبرد چون انگور داراى۸۰ درصد آب،۱۸ درصد قند و۵ / ۱ درصد موادمغذى است و نسبت قند در انگور این میوه را یکی از غذاهاى ممتاز ساخته است . انگور تمام اسیدها و مواد مغذی که بیماران مبتلا به دیابت  به آن احتیاج دارند دارا میباشد.

 

انواع گیلاس منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A (کاروتن) هستند به ویژه گیلاس‌های ترش نسبت به انواع شیرین، از این نظر غنی ترند.

 

هلو با داشتن رنگدانه‌های گیاهی از انواع کاروتن‌های آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان موثراست. هلوی تازه با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

هلو با دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین C نقش مهمی در مقابله با بیماریهای مزمن نظیر بیماریهای قلبی و انواع سرطان دارد. شواهد علمی بیان می‌کند که بیماری خونریزی لثه‌ها و شل شدن و افتادن دندانها در افرادی که سطوح ویتامین C پایین‌تری دارند، ‌٥/٣ برابر افرادی است که ویتامین C آنها نرمال است. بنابراین مصرف هلو که منبع غنی از ویتامین C است (هر یک هلوی متوسط، ‌٣٤ میلی گرم ویتامین C دارد) به پیشگیری از این بیماری کمک شایانی می‌کند. همچنین برای افراد سیگاری که در معرض خطر مواد سرطانزای بیشتری هستند، بسیار مفید است.

 

با خوردن گوجه فرنگی خستگی را ازخود دور  کنید.

گوجه فرنگی دارای مقادیر متفاوتی از ویتامین‌های K ، E ، C، B ، A ، آهن، املاح معدنی مخصوصاً فسفر، کلسیم، پتاسیم، مس، منیزیم، کبالت بوده و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است.

طبع گوجه فرنگی سرد و خشک است و دارای خواص اشتهاآور، ادرار آور، ضد نفخ، مقوی اعصاب، خنک کننده، تصفیه کننده خون، ضد اسکوربوت، ضد تعفن، هضم کننده غذا، نشاط آور، نیروبخش، ضد میکروب و ضد اسهال است .گوجه فرنگی، ترشی معده را از بین می‌برد  همچنین بدن را در مقابل امراض عفونی و کمبود ویتامین C حفظ می‌کند.

گوجه فرنگی به هضم غذا کمک می‌کند ، حس بینایی را تقویت کرده و به علت داشتن ویتامین B مقوی اعصاب است. آب گوجه فرنگی تازه در رفع لکه‌های پوست مانند کک و مک اثر مفید دارد؛ همچنین درموارد کمبود عناصر معدنی بدن، درمان برافروختگی ، رماتیسم، نقرس و جلوگیری از پیری زودرس خاصیت درمانی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد