باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

فاطمه فاطمه است

فاطمه فاطمه است



اینک لحظه‌ وداع با علی (ع) ! چه دشوار است. اکنون علی باید در دنیا بماند. سی سال دیگر! فرستاد ” ام رافع ” بیاید ، وی خدمتکار پیغمبر(ص) بود. از او خواست که - ای کنیز خدا، بر من آب بریز تا خود را شست ‌وشو دهم. با دقت و آرامش شگفتی، غسل کرد و سپس جامه‌ های نویی را که پس از مرگ پدر کنار افکنده بود و سیاه پوشیده بود، پوشید، گویی از عزای پدر بیرون آمده است و اکنون به دیدار او می‌رود.

به ام رافع گفت:
ـ بستر مرا در وسط اتاق بگستران.
آرام و سبکبار بر بستر خفت، رو به قبله کرد، در انتظار ماند.
لحظه ‌ای گذشت و لحظاتی …
ناگهان از خانه شیون برخاست.
پلک‌هایش را فروبست و چشم‌هایش را به روی محبوبش ـ که در انتظار او بود‌ ـ گشود.
شمعی از آتش و رنج ، در خانه‌ علی خاموش شد و علی تنها ماند . با کودکانش.
از علی خواسته بود تا او را شب دفن کند ، گورش را کسی نشناسد و … و علی چنین کرد.
اما کسی نمی ‌داند که چگونه؟ و هنوز نمی ‌داند کجا؟
در خانه‌اش؟ یا در بقیع ؟ معلوم نیست.
و کجای بقیع ؟ معلوم نیست.
آنچه معلوم است،‌ رنج علی است، امشب، بر گور فاطمه .
مدینه در دهان شب فرو رفته است، مسلمانان همه خفته ‌اند. سکوت مرموز شب گوش به گفت‌وگوی آرام علی دارد.
و علی که سخت تنها مانده است، هم در شهر و هم در خانه ، بی ‌پیغمبر، بی ‌فاطمه. همچون کوهی از درد، بر سر خاک فاطمه نشسته است.
ساعت ‌ها است.شب ـ خاموش و غمگین ـ زمزمه درد او را گوش می ‌دهد، بقیع آرام و خوشبخت و مدینه بی‌وفا و بدبخت، سکوت کرده ‌اند، قبر‌های بیدار و خانه‌ های خفته می‌شنوند.
نسیم نیمه شب کلماتی را که به سختی از جان علی برمی‌آید، از سر گور فاطمه به خانه‌ خاموش پیغمبر می‌برد.

ـ بر تو، از من و از دخترت ـ که در جوارت فرود آمد و به شتاب به تو پیوست، سلام ای رسول خدا.

ـ از سرگذشت عزیز تو ـ ای رسول خدا ـ شکیبایی من کاست و چالاکی من به ضعف گرایید . اما، در پی سهمگینی فراق تو و سختی مصیبت تو، مرا اکنون جای شکیب هست.

من تو را در شکافته گورت خواباندم و در میانه‌ حلقوم و سینه من جان دادی، “انا لله و انا الیه راجعون”.
ودیعه را بازگرداندند و گروگان را بگرفتند، اما اندوه من ابدی است و اما شبم بی‌خواب، تا آنگاه که خدا خانه‌ای را که تو در آن نشیمن داری، برایم برگزیند.
هم‌اکنون دخترت تو را خبر خواهد کرد که قوم تو بر ستمکاری در حق او همداستان شدند. به اصرار از او همه چیز را بپرس و سرگذشت را از او خبر گیر.
اینها همه شد، با این که از عهد تو دیری نگذشته است و یاد تو از خاطر نرفته است.
بر هر دوی شما سلام. سلام وداع کننده‌ای که نه خشمگین است، نه ملول.
لحظه‌ای سکوت نمود، خستگی یک عمر رنج را ناگهان در جانش احساس کرد. گویی با هر یک از این کلمات، که از عمق جانش کنده می‌شد ـ قطعه‌ای از هستی‌اش را از دست داده است.
درمانده و بیچاره بر جا مانده؛ نمی‌دانست چه کند؛ بماند؟ بازگردد؟ چگونه فاطمه را، این‌جا، تنها بگذارد، چگونه تنها به خانه برگردد؟ شهر، گویی دیوی است که در ظلمت زشت شب کمین کرده است. با هزاران توطئه و خیانت و بی‌شرمی انتظار او را می‌کشد.
و چگونه بماند؟ کودکان؟ مردم؟ حقیقت؟ مسئولیت‌هایی که تنها چشم به راه اویند و رسالت سنگینی که بر آن پیمان بسته است؟
درد چندان سهمگین است که روح توانای او را بیچاره کرده است. نمی‌تواند تصمیم بگیرد، تردید جانش را آزار می‌دهد، برود؟ بماند؟
احساس می‌کند که از هر دو کار عاجز است، نمی‌داند که چه خواهد کرد؟
به فاطمه توضیح می‌دهد: “اگر از پیش تو بروم، نه از آن رو است که از ماندن نزد تو ملول گشته‌ام، و اگر همین جا ماندم، نه از آن رو است که به وعده‌ای که خدا به مردم صبور داده است بدگمان شده‌ام”.
آنگاه برخاست، ایستاد، به خانه‌ پیغمبر رو کرد، با حالتی که در احساس نمی‌گنجید، گویی می‌خواست به او بگوید که این “ودیعه‌ی عزیز”ی را که به من سپرده‌ای، اکنون به سوی تو بازمی‌گردانم، سخنش را بشنو. از او بخواه، به اصرار بخواه تا برایت همه چیز را بگوید، تا آن‌چه را پس از تو دید یکایک برایت برشمارد.
فاطمه این‌چنین زیست و این‌چنین مرد و پس از مرگش زندگی دیگری را در تاریخ آغاز کرد. در چهره همه‌ ستمدیدگان ـ که بعدها در تاریخ اسلام بسیار شدند ـ هاله‌ای از فاطمه پیدا بود. غصب شدگان، پایمال شدگان و همه‌ قربانیان زور و فریب نام فاطمه را شعار خویش داشتند. یاد فاطمه، با عشق‌ها و عاطفه‌ها و ایمان‌های شگفت زنان و مردانی که در طول تاریخ اسلام برای آزادی و عدالت می‌جنگیدند، در توالی قرون، پرورش می‌یافت و در زیر تازیانه‌های بی‌رحم و خونین خلافت‌های جور و حکومت‌های بیداد و غصب، رشد می‌یافت و همه‌ دل‌های مجروح را لبریز می‌ساخت.
این است که همه جا در تاریخ ملت‌های مسلمان و توده‌های محروم در امت اسلامی، فاطمه منبع الهام آزادی و حق‌خواهی و عدالت‌طلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است.
از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است. فاطمه، یک ” زن ” بود، آن‌ چنان که اسلام می‌خواهد که زن باشد. تصویر سیمای او را پیامبر خود رسم کرده بود و او را در کوره‌های سختی و فقر و مبارزه و آموزش‌های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.

وی در همه‌ ابعاد گوناگون زن بودن نمونه شده بود.
مظهر یک دختر، در برابر پدرش.
مظهر یک همسر در برابر شویش.
مظهر یک مادر در برابر فرزندانش.
مظهر یک ” زن مبارز و مسئول ” در برابر زمانش و سرنوشت جامعه‌ اش.

وی خود یک “ امام ” است، یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایده‌آل برای زن، یک “ اسوه ” ، یک شاهد برای هر زنی که می‌خواهد ” شدن خویش ” را خود انتخاب کند.
او با طفولیت شگفتش، با مبارزه‌ مدامش در دو جبهه خارجی و داخلی، در خانه‌ پدرش، خانه‌ی همسرش، در جامعه‌اش، در اندیشه و رفتار و زندگیش، “چگونه بودن” را به زن پاسخ می‌داد.

نمی‌دانم چه بگویم؟ بسیار گفتم و بسیار ناگفته ماند.

در میان همه جلوه‌های خیره کننده‌ روح بزرگ فاطمه، آنچه بیشتر از همه برای من شگفت‌انگیز است این است که فاطمه همسفر و همگام و هم‌ پرواز روح عظیم علی است.
او در کنار علی تنها یک همسر نبود، که علی پس از او همسرانی دیگر نیز داشت. علی در او به دیده یک دوست، یک آشنای دردها و آرمان‌های بزرگش می ‌نگریست و انیس خلوت بیکرانه و اسرارآمیزش و همدم تنهایی‌هایش.
این است که علی هم او را به گونه‌ دیگری می‌نگرد و هم فرزندان او را.
پس از فاطمه، علی همسرانی می‌گیرد و از آنان فرزندانی می‌یابد. اما از همان آغاز، فرزندان خویش را که از فاطمه بودند با فرزندان دیگرش جدا می‌کند. اینان را “بنی‌علی” می‌خواند و آنان را “بنی‌فاطمه”.
شگفتا، در برابر پدر، آن هم علی، نسبت فرزند به مادر و پیغمبر نیز دیدیم که او را به گونه‌ی دیگر می‌بیند. از همه‌ی دخترانش تنها به او سخت می‌گیرد، از همه‌ تنها به او تکیه می‌کند. او را ـ در خردسالی ـ مخاطب دعوت بزرگ خویش می‌گیرد.

نمی‌دانم از او چه بگویم؟ چگونه بگویم؟

خواستم از ” بوسوئه ” تقلید کنم، خطیب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با حضور لویی، از ” مریم ” سخن می‌گفت . گفت : هزار و هفتصد سال است که همه‌ سخنوران عالم درباره مریم داد سخن داده‌اند.
هزار و هفتصد سال است که همه فیلسوفان و متفکران ملت‌ها در شرق و غرب، ارزش‌های مریم را بیان کرده‌اند.
هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان در ستایش مریم همه‌ ذوق و قدرت خلاقه ‌شان را به کار گرفته ‌اند.
هزار و هفتصد سال است که همه‌ هنرمندان، چهره‌نگاران، پیکرسازان بشر، در نشان دادن سیما و حالات مریم هنرمندی ‌های اعجاز‌گر کرده‌ اند.
اما مجموعه‌ گفته‌ها و اندیشه ‌ها و کوششها و هنرمندی‌‌های همه در طول این قرن‌های بسیار، به اندازه‌ این کلمه نتوانسته ‌اند عظمت‌های مریم را بازگویند که: “مریم (س)، مادر عیسی (ع) است “.

و من خواستم با چنین شیوه ‌ای از فاطمه بگویم. باز درماندم

خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه‌‌ی بزرگ است.
دیدم فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه دختر محمد است.
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است.
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه مادر حسین است.
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه مادر زینب است.
باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، این‌ها همه هست و این همه فاطمه نیست.
فاطمه، فاطمه است.


دکتر علی شریعتی
برگرفته از کتاب فاطمه فاطمه است

مرگ ویندوز اکس پی در 13 سالگی

مرگ ویندوز اکس پی در 13 سالگی

وبلاگ مهمان > خراسانی، علیرضا  - مایکروسافت 8 اوریل سال 2014 را روز پایان حمایت از محبوبترین ویندوز یعنی اکس پی اعلام کرد.

غول نرم افزاری دنیا ضمن اعلام این مطلب 13 جولای امسال را روز پایان حمایت و پشتیبانی فنی از ویندوز اکس پی با سرویس پک دو اعلام کرده و به تمام توسعه دهندگان نرم افزاری و راهبران شبکه های رایانه ای هشدار داده که نباید روی حمایت بیشتر مایکروسافت حساب باز کنند. کارشناسان مایکروسافت با توجه به این موضوع گفته اند راهبران تنها کمتر از دو ماه فرصت دارند تا سیستم کاربرانشان را به سرویس پک سه ارتقا دهند وگرنه مسوولین هر گونه اتفاق غیر مترقبه از جمله آسیب پذیری شبکه بر عهده این شرکت نخواهد بود. این موضوع شامل حال دارندگان ویندوز 2000 در هر نسخه ای خواهد شد و دارندگان این نوع سیستم عامل هم باید رایانه خود را به اکس پی سرویس پک سه و یا ویستا و یا ویندوز هفت مجهز نمایند.

واقعیت این است که هنوز بسیاری از انترپرایزها و شرکتهای بزرگ و کوچک بیزینس از اکس پی سرویس پک دو استفاده می کنند و تنها دو ماه فرصت دارند تا سیستم خود را به روز نمایند وگرنه از حمایت تلفنی و ... مایکروسافت در مواقع لزوم و همچنین وصله های امنیتی دیگر خبری نخواهد بود.

 ویندوز اکس پی اگوست 2001 به بازار آمد و تا 2014 سنش به 13 سال خواهد رسید که این سال در واقع سال مرگش خواهد بود. از طرف دیگر حمایتها و وصله های امنیتی برای ویندوز 2000 در نسخه دسکتاپ و سرور در 13 جولای به پایان خواهد رسید و مایکروسافت به کاربران اندرز داده که سیستم خود را به ویندوز هفت و یا سرور ها یشان را به سرور 2003 یا 2008 ارتقا دهند. سرویس پک دو اکس پی در سال 2004 و پس از ورود لجام گسیخته ویروسهایی مانند بلاستر و نیمدا عرضه شد تا کاربران با داشتن فایروال جدید مایکروسافت احساس آرامش بهتری نسبت به انواع کدهای مخرب و غیر قانونی نفوذ کننده به سیستم شان داشته باشند. هر چند پس از گذشت سالیانی اکنون می توان گفت سیستم فایروالینگ مایکروسافت چندان هم مفید نبوده و کاربر بدون داشتن ضد ویروس قوی نمی تواند با فایروال ویندوز جلوی نفوذ آنها را بگیرد.

 مطابق آمار منتشره از سوی موسسه به روز رسانی  Qualys بیش از 50 درصد از سیستم های در حال کار در دنیا ویندوز اکس پی با سرویس پک دو دارند که کار به روز رسانی آنها در مدت دو ماه شق القمر خواهد بود! بیش از 4 هزار شرکت و سازمان دولتی و خصوصی بزرگ و کوچک در سطح جهان عضو Qualys  بوده و این شرکت مسوول به روز رسانی سیستم های آنهاست.

بنابر این طی ماهای آینده شاهد افزایش حملات هکری و ویروسی در سراسر جهان خواهیم بود که به نفع شرکتهای ضد ویروس و امنیتی است تا با ساخت برنامه های جدید در نقش مایکروسافت آنها را ایمن سازند. گانگسترهای سایبری رایانه های شبکه های بزرگ را طعمه اصلی خود قرار داده و آنرا محل مخفی کردن برنامه های مخرب و سرقت اطلاعات بانکی قرار داده اند. اغلب رایانه های خانگی امریکا البته به دلیل به روز رسانی خودکار دارای سرویس پک سه هستندو از این بابت زیاد نگران نیستند. "وصله سه شنبه" در امریکا معروف است چرا که مایکروسافت سه شنبه هر ماه وصله های امنیتی خود را به طور خودکار برای کاربران امریکایی از طریق اینترنت نصب می کند.

کارشناسان دلیل اصلی که کاربران هنوز سرویس پک دو را دارند هزینه ای است که شرکتها باید متحمل شده تا با استخدام افراد متخصص بدون فشار روی سایر نرم افزارهای حساس به روز رسانی را انجام دهند. الیسون وی.گینز سخنگوی مایکروسافت اعتراف نکرد چند میلیون ماشین در دنیا هنوز اکس پی سرویس پک دو دارند اما پیشنهاد داد تا به سیستم عامل های جدیدتر مانند هفت یا ویستا بپیوندند و یا سرویس پک را از دو به سه تبدیل کنند.

چرا فاطمه نامیده شد؟

چرا فاطمه نامیده شد؟
«پیامبر اکرم به فاطمه فرمود: آیا مى‌دانى چرا اسم ترا فاطمه نهاده‏اند؟ على عرض کرد: یا رسول‏الله خودتان بفرمایید سبب این تسمیه چیست. پیامبر اکرم فرمود: سبب این است که خداى تعالى فاطمه و شیعیان او را از آتش روز قیامت منقطع و دور نگه داشته است.»
از اخبارى که در علت نامگذارى حضرت فاطمه(سلام‏الله‏علیها) به اسامى «فاطمه» و «بتول» وارد شده است مى‏توان استفاده کرد. فاطمه اسمى است که از اسماء حق تبارک و تعالى مشتق گردیده، و بر عرش و جنت چنین نوشته شده است: «انا الفاطر و هذه فاطمه».

در کتاب ذخائر العقبى مى‏خوانیم:

«قال رسول‏الله(صل اللَه علیه و آله و سلم) لفاطمة: یا فاطمه تدرین لم سمیت فاطمة؟ قال على: یا رسول‏الله لم سمیت فاطمة؟ قال: ان الله عز و جل قد فطمها و ذریتها عن النار یوم القیامة.»1

«پیامبر اکرم به فاطمه فرمود: آیا مى‌دانى چرا اسم ترا فاطمه نهاده‏اند؟ على عرض کرد: یا رسول‏الله خودتان بفرمایید سبب این تسمیه چیست. پیامبر اکرم فرمود: سبب این است که خداى تعالى فاطمه و شیعیان او را از آتش روز قیامت منقطع و دور نگه داشته است.»

روایت مذکور را محب‏الدین طبرى در ذخائرالعقبى از ابن‏عساکر نقل کرده است و اضافه مى‏کند که این حدیث را امام على بن موسى الرضا(علیهماالسلام) نیز در مسند خود ذکر کرده است. محب‏الدین طبرى مى‏گوید حضرت رضا در کتاب مسندش چنین مى‏فرماید:

«ان رسول‏الله صلى الله علیه و آله و سلم قال: ان عز و جل فطم ابنتى فاطمه و ولدها و من احبهم من النار فلذلک سمیت فاطمه.»2

«پیامبر اکرم فرمود: به درستی که خداى تبارک و تعالى دخترم فاطمه و فرزندانش را و هر کسى را که آنان را دوست بدارد از آتش منقطع و دور گردانیده است و از این جهت است که او را فاطمه نامیده‏اند.»

علاوه بر دانشمندانى که نامشان برده شد، جمعى دیگر از علماء نیز این روایت را در کتابهاى خود آورده‏اند، از جمله عبیدى مالکى 3 در عمدة التحقیق این مطلب را ذکر کرده است. 4

قسطلانى که یکى از دانشمندان بزرگ عامه است در مواهب اللدنیه چنین نقل مى‏کند:

«روى النسائى و الخطیب مرفوعا: (انما سمیت فاطمه لان اللَّه فطمها و محبیها عن النار).5

و (سمیت بتولا لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دینا و حسبا. و قیل لانقطاعها عن الدنیا الى اللَّه تبارک و تعالى) قاله ابن الاثیر».6

«نسائى و خطیب بغدادى از پیامبر روایت کرده‏اند که فرمود: (فاطمه به این دلیل فاطمه نامیده شده که خداى تبارک و تعالى او را و دوستانش را از آتش منقطع و دور گردانیده است)؛ و ابن اثیر مى‏گوید: (او را بتول نامیده‏اند، زیرا از نظر تدین و فضیلت و اصالت از تمام زنان عصر خویش جدا و ممتاز بوده است؛ همچنین گفته شده که تسمیه‏ى او به بتول به این دلیل است: که فاطمه دل از دنیا گسسته و به خداى خویش پیوسته است)».

هر یک از نامهاى حضرت فاطمه (سلام‏الله‏علیها) رمز و سرّى دارد که در اخبار وارد است، چرا فاطمه‏اش نامیده‏اند؟ چرا او را بتول گفته‏اند، و چرا اسمش را عذرا نهاده‏اند؟

چنانکه گفته شد «فاطمه» و «بتول» در حقیقت هر دو یک معنى دارند که به فرمایش پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم) حاکى از این است که حضرت فاطمه و فرزندش و شیعیان او در روز قیامت از آتش منقطع و دورند.

خدا ما را نیز از شیعیان فاطمه(سلام‏الله‏علیها) قرار بدهد. ان‏شاءالله.

حتماً از میوه‌ها و سبزی‌های سالم و تازه استفاده کنید

به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه ضمن اعلام این خبر گفت: مشکل تغذیه‌ای از یک طرف ناشی از تقلید ناآگاهانه از فرهنگ غذایی غرب و نماد زندگی مدرن و ماشینی است و از طرف دیگر حاکی از پیشرفت صنعت تهیه غذاهای فرآوری شده است.
دکتر پریسا ترابی افزود: در دنیای امروز که کار و تحصیل بیش از پیش مورد توجه اقشار مختلف جامعه و به ویژه زنان و جوانان قرار گرفته است، فرصت آشپزی سنتی را محدود کرده و مصرف فست‌ فودها (غذاهای آماده) را بیش از پیش در جامعه افزایش داده است.
وی با اشاره به آمار روبه فزاینده مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور گفت: در حال حاضر متاسفانه مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین نیز به ویژه در سنین مدرسه رو به افزایش است به طوریکه 3/7 درصد نوجوانان و جوانان کشور هر روز، این نوشیدنی را مصرف می‌کنند و تنها حدود 10 درصد از این گروه سنی هیچوقت نوشیدنی گازدار و شیرین مصرف نمی‌کنند.
دکتر ترابی در تعریف غذاهای فست فود گفت: منظور از فست فود غذای آماده‌ای است که معمولاً بدون قاشق چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می‌شود و غذای انگشتی به حساب می‌آید. این نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند اما در واقع فاقد ارزش غذایی بوده و حتی عوارض جسمانی گوناگونی را نیز به دنبال دارند.
وی همبرگر، انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، هات داگ، سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، انواع پیتزا و ... را از انواع فست‌فودها نام برد.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه با اشاره به ترکیب غذاهای آماده خاطر نشان کرد: نیترات و نیتریت سدیمی که به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند گرچه دارای خاصیت ضدباکتریایی هستند و مانع رشد باکتری‌های خطرناک می‌شوند اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام «نیتروز آمین» تبدیل می‌شوند.
وی تصریح کرد: رشد سرطان‌های معده و روده که در سال‌های اخیر افزایش یافته است، عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند.
دکتر ترابی درخصوص عوارض ناشی از مصرف بی‌رویه غذاهای آماده گفت: چاقی و اضافه وزن، بیمارهای قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد و ابتلا به برخی سرطان‌ها از عوارض مصرف این نوع غذاها است.
وی خاطرنشان کرد: این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک، در درازمدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه با اشاره به این نکته که کودکان و نوجوانان از جمله گروههای سنی هستند که از مصرف غذاهای آماده آسیب می‌بینند، افزود: با توجه به این که کودکان در سن رشد قرار دارند و پیش از سایر سنین نیازمند مواد مغذی هستند با مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و نوشابه‌های گازدار از دریافت مواد غذایی لازم برای رشد محروم می‌شوند و نوجوانان نیز با مصرف این نوع غذاها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در سنین بالاتر قرار می‌گیرند.
دکتر ترابی مادران باردار را از دیگر گروههای در معرض خطر مصرف غذاهای آماده عنوان کرد و گفت: مادران باردار در معرض افزایش فشارخون حاملگی قرار دارند. بنابراین نه تنها نمک بالای این مواد بلکه افزودنی‌های دیگر موجود در این غذاها نیز می‌تواند در آنها مشکل‌ساز شوند همچنین بسیاری از این ترکیبات به ویژه نیتروز آمین‌ها از جفت عبور می‌کنند و احتمال ایجاد تومورهای مغزی در نوزادان را افزایش می‌دهد.
وی به مردم توصیه کرد: در صورت تمایل زیاد به مصرف غذاهای آماده برای کاهش اثرات مضر آن حتماً از میوه‌ها و سبزی‌های سالم و تازه استفاده کنند.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه در ادامه به هم‌وطنان توصیه کرد: مصرف غذاهای شور و چرب مانند پنیر پیتزا، چیپس، ترشی‌جات، خیارشور، انواع سس، سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه‌های گازدار را تا حد امکان کاهش دهند و به جای نوشابه از دوغ، آب و آب‌میوه استفاده کنند./05

7 باور غلط درباره سرطان سینه

7 باور غلط درباره سرطان سینه
اگرچه سرطان سینه یکی از شایع ‌ترین سرطان‌ ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد اما همه توده ‌هایی که در سینه ایجاد و یا توسط خانم‌ ها احساس می‌ شوند لزوما سرطان نیستند

و اگر این توده‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌ پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم‌ ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می ‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. در حدود ۴۰ درصد از خانم‌ ها در دوره‌ ای از زندگی توده‌ هایی را در پستان خود لمس می‌ کنند.
در اینجا با ۷ مورد از خطاهای رایج زنان درباره این سرطان آشنا می ‌شویم:

- توده‌های پستانی تقریبا همیشه سرطان هستند
این عقیده نادرستی است که هر توده‌ ای در پستان به معنی وجود سرطان است.
به گفته محققان انجمن سرطان آمریکا، اگر چه هر خانمی در پستان خود که احساس توده‌ داشت باید به فکر سرطان باشد تا عکس این موضوع ثابت شود، اما این نباید زنان را نگران کند.
هر چه سن یک زن بیش تر باشد، احتمال بیش تری دارد تا یکی از ۷ تا ۸ نفری باشد که مبتلا به سرطان پستان می ‌شوند. همچنین احتمال بیش تری وجود دارد که توده ‌های پستانی در زنان سالمند و زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می‌ شوند و یا یائسه شده‌ اند سرطانی شوند. وقتی یک توده پستانی سرطانی نباشد، به چه دلیل ممکن است ایجاد شده باشد؟ این توده‌ ها ممکن است کیست ‌هایی باشند که معمولا خطرناک نیستند، اما ممکن است رشد غیر سرطانی و غیر طبیعی سلول‌ ها باشد نظیر فیبروآدنوما که کمتر شایع است و یا لخته ‌های خونی که موجب ایجاد توده می‌ شوند. همچنین این توده ‌های کاذب ممکن است در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شوند که در واقع اصلا آن ها توده نیستند.
به هر حال دلیل توده‌ های پستانی هر چه باشد، نباید مورد غفلت واقع شود و باید از سوی پزشک اطمینان حاصل شود که خطرناک نیستند. گاهی لازم است معاینه جسمی از سوی پزشک صورت گرفته و گاهی نیاز به ماموگرافی و در برخی اوقات نیاز به سونوگرافی است. با انجام این آزمون‌ ها علت توده ‌های پستانی دقیقا مشخص خواهد شد.

- سرطان پستان همیشه همراه با توده ‌ای قابل لمس است
همیشه این ‌طور نیست. به گفته محققان دانشگاه لومباردی شهر جورج واشنگتن همیشه سرطان‌ های پستان با توده همراه نیستند. گاهی اوقات قبل از این که خانمی احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافی مشخص می ‌شود که او دچار سرطان پستان است. بسیاری از سرطان‌ ها هنگام آزمون‌ های غربالگری ماموگرافی تشخیص داده می‌ شوند.

- توده‌ های سرطانی با توده‌ های خوش ‌خیم تفاوت دارند
اگر این ‌طور فکر می ‌کنید بدانید که همیشه توده‌ های سرطانی متفاوت از توده‌ های خوش‌ خیم نیستند. توده‌ های سرطانی و توده‌ های غیر سرطانی یا همان خوش ‌خیم، ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. زنان غالبا فکر می ‌کنند وقتی توده‌ ای سرطانی باشد، آن را به صورت توده ‌ای سفت احساس می ‌کنند که به اطراف حرکت نمی‌ کند. این در حالی است که توده ‌های پستانی همچنین ممکن است نرم و متحرک باشند. بنابراین همیشه نمی ‌توان گفت که توده‌ های سفت، سرطانی و توده‌ های نرم، بی ‌خطر هستند.
در حالی که ۴۰ درصد زنان در زندگی خود با توده‌ های پستانی مواجه می ‌شوند، باورهای رایج درباره این توده‌ ها کم نیست.

کیست‌ ها در صورتی که عمقی باشند احساس سوزش ایجاد می‌ کنند. اما اگر این کیست‌ ها سطحی باشند غالبا نرم و گرد حس می ‌شوند. اگر توده‌ های پستانی عمقی باشند قادر هستند بافت پستان را به جلو برانند. گاهی توده‌ هایی که در لمس به نظر خوش‌ خیم و نرم و متحرک می ‌آیند می ‌توانند سرطان باشند. توده‌ هایی که با لمس آن ها زنان احساس خراش و سوزش داشته باشند معمولا خوش ‌خیم هستند و اما بهترین توصیه این است که اگر هنگام لمس هر احساسی داشتید باید مورد بررسی قرار بگیرید.

- نباید نگران توده‌ های کوچک بود
این باور غلط است که نباید با لمس توده‌ های کوچک در پستان احساس نگرانی کرد. توده‌ های سرطان ‌ها می ‌توانند در زمان شروع بسیار کوچک باشند. اندازه یا سایز توده ‌های پستانی راه خوبی برای تصمیم ‌گیری در مورد بی‌ خطری یا سرطانی بودن توده ‌ها نیست. در برخی از زنان توده‌ های پستانی به اندازه ی یک نخود و در برخی دیگر اندازه ی این توده‌ ها حتی به حد یک گریپ ‌فروت هم می ‌رسد. با انجام ماموگرافی حتی توده‌ های بسیار کوچک مشخص می ‌شوند. وقتی زنان واقعا در پستان خود توده ‌ای را حس می ‌کنند اندازه ی آن ها معمولا کمتر از ۲/۵ سانتی ‌متر قطر دارد یعنی چیزی به اندازه یک آلبالو.

- مراجعه فوری ضروری نیست.
این باور غلط را از ذهن خود دور کنید که با لمس توده نباید سریع به پزشک مراجعه کرد. مخصوصا اگر شما خانمی هستید که سن‌ تان کمی بالا رفته است به تأخیر انداختن مراجعه و پیگیری توده پستانی کار درستی نیست. هر توده‌ ای در پستان باید توسط پزشک مورد ارزیابی کامل قرار گیرد. گاهی پزشک توصیه می‌ کند که بعد از دوران قاعدگی برای بررسی بیش تر مراجعه کنند. ممکن است این توده نوعی کیست باشد و با قاعدگی و تغییرات هورمونی تغییر کند. زنانی که به سن یائسگی نزدیک می ‌شوند احتمال کمتری وجود دارد تا دچار تغییرات توده ناشی از تاثیرات هورمونی شوند، بنابراین نباید ارزیابی‌ های پستانی به تاخیر انداخته شود.
اما این سوال مطرح می ‌شود که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
پزشکان توصیه می ‌کنند در هر سنی که هستید حتما حداکثر ۲ تا ۴ هفته بعد از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. این پزشک است که زمان مراجعه بعدی را تعیین می ‌کند و زنان خود نباید در مورد آن تصمیم بگیرند. عده‌ای از زنان خود را با اطرافیان و آشنایان خود مقایسه می ‌کنند و به گمان این که توده پستانی آن ها هم ممکن است کیست باشد و برطرف می ‌شود به پزشک مراجعه نمی‌ کنند. در حالی که اگر توده‌ ای سرطانی باشد حتی یک هفته و یا یک ماه هم برای درمان ارزشمند است، مخصوصا اگر فرد جوان باشد.

- یک توده می ‌تواند سرطانی باشد، حتی در زنانی که تاریخچه خانوادگی سرطان ندارند
این باور هم واقعیت مطلق ندارد. تنها ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان‌ های پستان، ارثی است. اکثریت زنانی که دچار سرطان پستان می ‌شوند هیچ عامل خطری ندارند. پس این جمله هم واقعیت ندارد که اگر خانمی در خانواده‌ ای زندگی می‌ کرد که تاریخچه سرطان در آن وجود نداشت، توده‌ های پستانی هرگز سرطانی نخواهند شد.
- در زنانی با داشتن تاریخچه کیست، توده‌ های پستانی سرطانی نیستند
همیشه این ‌طور نیست. برخی از زنان که سالیان زیاد در پستان خود کیست داشته ‌اند نباید تصور کنند که این کیست‌ ها نگران‌ کننده نخواهند شد، چرا که ممکن است کیست‌ ها هم دچار تغییراتی شده و به توده‌ های سرطانی تبدیل شوند.

همه خانم‌ ها باید توجه کنند که هر زمانی که در پستان ‌های خود توده‌ ای جدید یافتند باید فورا به پزشک مراجعه کنند تا نگرانی‌ های شان برطرف شود، چرا که ممکن است این توده از همان کیست ‌های قدیمی نباشد.