باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

حتماً از میوه‌ها و سبزی‌های سالم و تازه استفاده کنید

به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه ضمن اعلام این خبر گفت: مشکل تغذیه‌ای از یک طرف ناشی از تقلید ناآگاهانه از فرهنگ غذایی غرب و نماد زندگی مدرن و ماشینی است و از طرف دیگر حاکی از پیشرفت صنعت تهیه غذاهای فرآوری شده است.
دکتر پریسا ترابی افزود: در دنیای امروز که کار و تحصیل بیش از پیش مورد توجه اقشار مختلف جامعه و به ویژه زنان و جوانان قرار گرفته است، فرصت آشپزی سنتی را محدود کرده و مصرف فست‌ فودها (غذاهای آماده) را بیش از پیش در جامعه افزایش داده است.
وی با اشاره به آمار روبه فزاینده مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور گفت: در حال حاضر متاسفانه مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین نیز به ویژه در سنین مدرسه رو به افزایش است به طوریکه 3/7 درصد نوجوانان و جوانان کشور هر روز، این نوشیدنی را مصرف می‌کنند و تنها حدود 10 درصد از این گروه سنی هیچوقت نوشیدنی گازدار و شیرین مصرف نمی‌کنند.
دکتر ترابی در تعریف غذاهای فست فود گفت: منظور از فست فود غذای آماده‌ای است که معمولاً بدون قاشق چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می‌شود و غذای انگشتی به حساب می‌آید. این نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند اما در واقع فاقد ارزش غذایی بوده و حتی عوارض جسمانی گوناگونی را نیز به دنبال دارند.
وی همبرگر، انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، هات داگ، سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، انواع پیتزا و ... را از انواع فست‌فودها نام برد.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه با اشاره به ترکیب غذاهای آماده خاطر نشان کرد: نیترات و نیتریت سدیمی که به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند گرچه دارای خاصیت ضدباکتریایی هستند و مانع رشد باکتری‌های خطرناک می‌شوند اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام «نیتروز آمین» تبدیل می‌شوند.
وی تصریح کرد: رشد سرطان‌های معده و روده که در سال‌های اخیر افزایش یافته است، عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند.
دکتر ترابی درخصوص عوارض ناشی از مصرف بی‌رویه غذاهای آماده گفت: چاقی و اضافه وزن، بیمارهای قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد و ابتلا به برخی سرطان‌ها از عوارض مصرف این نوع غذاها است.
وی خاطرنشان کرد: این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک، در درازمدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه با اشاره به این نکته که کودکان و نوجوانان از جمله گروههای سنی هستند که از مصرف غذاهای آماده آسیب می‌بینند، افزود: با توجه به این که کودکان در سن رشد قرار دارند و پیش از سایر سنین نیازمند مواد مغذی هستند با مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و نوشابه‌های گازدار از دریافت مواد غذایی لازم برای رشد محروم می‌شوند و نوجوانان نیز با مصرف این نوع غذاها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در سنین بالاتر قرار می‌گیرند.
دکتر ترابی مادران باردار را از دیگر گروههای در معرض خطر مصرف غذاهای آماده عنوان کرد و گفت: مادران باردار در معرض افزایش فشارخون حاملگی قرار دارند. بنابراین نه تنها نمک بالای این مواد بلکه افزودنی‌های دیگر موجود در این غذاها نیز می‌تواند در آنها مشکل‌ساز شوند همچنین بسیاری از این ترکیبات به ویژه نیتروز آمین‌ها از جفت عبور می‌کنند و احتمال ایجاد تومورهای مغزی در نوزادان را افزایش می‌دهد.
وی به مردم توصیه کرد: در صورت تمایل زیاد به مصرف غذاهای آماده برای کاهش اثرات مضر آن حتماً از میوه‌ها و سبزی‌های سالم و تازه استفاده کنند.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه در ادامه به هم‌وطنان توصیه کرد: مصرف غذاهای شور و چرب مانند پنیر پیتزا، چیپس، ترشی‌جات، خیارشور، انواع سس، سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه‌های گازدار را تا حد امکان کاهش دهند و به جای نوشابه از دوغ، آب و آب‌میوه استفاده کنند./05

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد