باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

باران دریـــــــا

دروغگو دروغ نمیگوید مگر به سبب حقارتی که درنفس خود احساس میکند. پیامبر اکرم(ص)

تعریف مهارتهای زندگی

تعریف مهارتهای زندگی

مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم، به طوری که با خود و دیگران سازگارانه ارتباط برقرار کرده و بدون توسل به خشونت بتوانیم مسایل پیش آمده را حل نماییم و ضمن کسب موفقیت در زندگی، احساس شادمانی داشته باشیم.

اهداف مهارت های زندگی
بخشی از اهداف مهارت های زندگی عبارت است از :
• تقویت اعتماد به نفس
• تقویت روحیه مشارکت و همکاری
• رشد و تقویت عواطف انسانی
• ایجاد روحیه مقاومت در برابر تبلیغات مسموم
• کمک به شناسایی و بیان احساسات
• تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی
• تقویت مهارتهای ارتباطی
• ساختن یک شهروند متعادل و مقبول اجتماع
• تقویت روحیه ی همزیستی مسالمت آمیز
• ارتقاء سازگاری فرد با خودش با دیگران و محیط زندگیش


انواع مهارت های زندگی
سازمان بهداشت جهانی مهارت های زندگی را با عناوین دهگانه زیر مشخص نموده است که هر یک از این مهارت ها در بروشور جداگانه خواهد آمد. رمز برخورداری از این مهارت ها ، دانستن ، تمرین و به کارگیری هر چه بیشتر در زندگی روزمره است.
مهارت های خودآگاهی
مهارت همدلی
مهارت روابط بین فردی
مهارت ارتباط مؤثر
مهارت مقابله با استرس
مهارت مدیریت بر هیجان مهارت حل مسئله
مهارت تصمیم گیری
مهارت تفکر خلاق
مهارت تفکر نقادانه


مهارت خودآگاهی
مهارت خودآگاهی ، توانایی شناخت از نقاط ضعف و قوت خواسته ها\ نیازها، رغبت ها و تصویر وابع بینانه از خود است تا حقوق فردی، اجتماعی و مسؤولیت های خود را بهتر بشناسیم
با کسب این مهارت به این سؤال اساسی من کیستم؟ پاسخ می گوییم.

مهارت همدلی
همدلی یعنی این که فرد بتواند مسایل دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند و به آن ها احترام بگذارد.
این مهارت موجب می شود تا به دیگران توجه کرده و آن ها را دوست داشته باشیم و خود نیز مورد توجه و دوست داشتن دیگران قرار بگیریم و با ایجاد روابط اجتماعی بهتر به هم نزدیکتر شویم.

مهارت روابط بین فردی
مهارتی است که موجب می شود ضمن تقویت روحیه ی مشارکت، اعتماد وقاع بینانه و همکاری با دیگران بتوانیم مرزهای روابط بین خود و کسانی که دوستشان داریم را تشخیص داده و در جهت ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه قدم برداریم و هر چه زودتر به دوستی های نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهیم. پیش از آن که مورد آسیب جدی قرار گیریم.

مهارت ارتباط مؤثر
کسب این مهارت به ما می آموزد برای درک موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم و چگونه دیگران را از احساس و نیازهای خودآگاه نماییم تا ضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید.

مهارت مقابله با استرس
در دنیای امروز ، همواره با تغیرات وسیع و پیچیده ای مواجه ایم و هر تغییری با فشارهای روحی و روانی (استرس)‌همراه است.
میزان استرس اگر بیش از حد و طولانی باشد، برزندگی و عملکرد ما تأثیر منفی گذاشته و مشکلات جدی و زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.
فراگیری این مهارت به ما کمک می کند تا ضمن شناسایی هیجان های خود و دیگران و تأثیر آن ها بر تفکرات و رفتارهایمان بتوانیم در مقابله با آن ها واکنش مناسب را از خود بروز دهیم.

مهارت حل مسئله
ما هر روزه با مسایل فراوانی روبه رو هستیم که برخی ساده و برخی پیچیده اند. مهارت حل مسئله این توانایی را به ما می دهد که با توجه به تجارب عملی و توانمندی های ذهنی خود بتوانیم در جهت حل مسئله یا مشکل قدم برداشته و به نتیجه مطلوب دست یابیم.

مهارت تصمیم گیری
انسان در مسیر زندگی همواره نیازمند تصمیم گیری های مختلف است و موفقت در زندگی در گرو تصمیم گیری درست و به جای اوست.
مهارت تصمیم گیری به ما کمک می کند تا با اطلاعات و آگاهی کافی با توجه به اهداف واقع بینانه خود، از بین راه حل های مختلف بهترین راه حل را انتخاب کرده و به کار بگیریم و پذیرای پیامدهای آن نیز باشیم.

مهارت تفکر خلاق
فکر کردن مهارتی است که از کودکی می اموزیم.
مهارت تفکر خلاق، قدرت کشف و تولید اندیشه ی جدید را برای ما فراهم می آورد.
مهارت تفکر خلاق به ما کمک می کند درمواجهه با حوادث ناگوارچگونه احساسات منفی خود را به احساسات مثبت تبدیل کنیم.
تفکر خلاق نوع دیگر دیدن است در این تفکر هیچگاه مشکل یاک عامل مزاحم به حساب نمی آید بلکه یک فرصت برای کشف راه حل های نو و بدیع تلقی می شود تاکنون کسی به آن توجه نکرده است.

مهارت تفکر نقادانه
تفکر نقادانه نوعی دیگر از تفکراست.
کسب این مهارت به ما می آموزد تا تا هرچیزی را به سادگی و دربست قبول یا رد کنیم، ابتدا در مورد آن موضوع سؤال و استدلال کنیم، سپس بپذیریم یا رد کنیم.
کسانی که از تفکر نقادانه برخوردارند ، فریب دیگران را نمی خورند و به راحتی جذب گروهها و افراد و مواد مخدر نمی شوند، چرا که همواره با سوال کردن به عاقبت کار می اندیشند

هوسرانی مردان از کجا ریشه می گیرد؟

آسیب شناسان اجتماعی مسائل اجتماعی و فرهنگی ، باورهای دینی ،زیاده خواهی مردان و رفتار همسران را از عوامل مؤثر بر رفتار های نامناسب جنسی آقایان مطرح کرده اند.
از جمله عوامل مؤثر بر رفتارهای صحیح جنسی، ادب اجتماعی، پایبندی به باورهای دینی، رعایت معیارهای اخلاقی، علاقه به طهارت و پاکی خانواده از شر آلودگی ها، عشق به همسر و خانواده و ازدواج بهنگام، اشباع جنسی و … است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «فردا» و بر اساس مطالعات انجام شده توسط دکتر مجید ابهری از سوی دیگر رفتارهای نامناسب جنسی و نیز عرضه و تفاضای نامشروع می‏تواند ناشی از عدم ارضاء جنسی و نارضایتی از زندگی زناشویی باشد.

همچنین زیاده خواهی و تنوع طلبی هم در تقاضای نامشروع مردان مؤثر است که عمدتاً محصول شرایط ذیل است:ـ تغییر ناگهانی پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی افراد اعم از زن یا مرد متأهل که می‏تواند فرد را به سوی تغییر همسر سوق دهد یا رضایت او را از همسر قانونیش کاهش دهد. در این شرایط اکثراً تأمین نیاز جنسی از راه نامشروع انجام خواهد گرفت.

این آسیب شناس اجتماعی در خصوص نقش رفتار همسران نیز بیان داشته است : برخی از بانوان به محض تولد اولین فرزند تمام عاطفه و توجه خود را معطوف به فرزند نموده و به نیازها و عواطف همسر خود توجهی ندارند و مرد تشنه محبت را به حال خود رها می‏کنند. آمار طلاق زنان پس از تولد اولین فرزند گویای این حقیقت تلخ است. این شرایط مسلماً می‏تواند مرد را به سوی تقاضاهایی خارج از محدودة مشروع سوق دهد.

بر اساس مطالعه دکتر ابهری ، عامل دیگر مؤثر بر اینگونه رفتارهای نا مناسب آقایان می تواند برخی عادتهای بانوان در مسائل ظاهری خود باشد به طوریکه برخی بانوان عادت دارند با لباس و ظاهر بسیار دل آزار در منزل حاضر شوند، اما در هنگام خروج از خانه،بی‏نهایت به ظاهر، آرایش و لباس خود توجه می‏کنند. از سوی دیگر همسر این نوع زنان در خارج از خانه بانوانی را می‏بیند که با لوازم مختلف زیبایی چون لنز رنگی، ناخن مصنوعی، … و ظاهر دلفریب، مرد را مجذوب خود می‏نمایند و مرد دائماً همسر نامرتب خود را با آنها مقایسه می‏کند که این قیاس، اساس اختلافات خانوادگی است.

وی همچنین با تأکید بر نقش همسر در جلوگیری از انحراف مردان خاطرنشان کرده ؛ عامل دیگر سرد مزاجی زن است که رکن رکین اختلافات زناشویی است. متأسفانه بعضی از بانوان علیرغم یقین به بیماری خود، درصدد درمان مشکل جنسی و روحی خویش نیستند. زن و مرد باید توجه کنند که بی‏اعتنایی به نیازهای همسر می‏تواند موجب گرایش به کجرویها و انحرافات و نیز عامل اختلافات و جدایی زوجین باشد.

دکتر مجید ابهری همچنین یادآور شده است : هوسرانی مرد یا تنبیه همسر از طریق بی‏ توجهی و سردی رفتار می‏تواند فاصله زوجین را بیشتر کرده و بتدریج مرد را به عادت ناپسند تنوع طلبی جنسی سوق دهد و در چنین وضعیتی مرد با دست خویش آشیانه خود را ویران می‏نماید .

7 راه علاقمند کردن شنوندگان

7 راه علاقمند کردن شنوندگان

همه ی ما در بعضی مراحل زندگی مجبور به سخنرانی کردن می شویم. مصاحبه ای برای کار جدیدتان است؟ سخنرانی برای ناظر یا هیئت مدیره ی شرکت محل کارتان است؟ بله، همه ی این ها سخنرانی

های بسیار مهمی هستند و می توانند آینده ی شما را رقم بزنند. پس نگذارید که این فرصت ها از دست بروند بدون اینکه شانس موفقیتتان را بالا ببرید.

در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که هنگام سخنرانی کردن برای شنوندگانی حرفه ای و متخصص باید به خاطر داشته باشید.

1- شنوندگان را هم درگیر کنید
شنوندگان هم دوست دارند که وارد ماجرا شوند، نه اینکه فقط گوش کنند و حوصله شان سر برود. شما باید به آنها برای نشستن و گوش دادن به حرفهایتان دلیل بدهید. 30 تا 90 دقیقه زمان دارید تا بتوانید

توجه آنها را جلب کنید. می توانید همان تکنیک قدیمی شروع کردن سخنرانی با یک جوک را به کار گیرید. اما...شاید زیاد هم ایده ی جالبی نباشد.

اشتباه نکنید--مطمئناً دادن یک جنبه ی شوخی آمیز به سخنرانیتان قابل قبول است. اما اگر این جنبه را به صورت کلی وارد سخنرانی کنید با اینکه سخنرانی را با یک جوک شروع کنید بسیار متفاوت است.

پس بهتر است که آن را با یک سوال آغاز کنید. این تکنیک بسیار جواب می دهد. چون شنوندگان را هم وارد بحث می کند. تکنیک دیگری که گه گاه توسط بعضی سخنرانان به کار گرفته می شود بردن نام

بعضی از اشخاص بین حضار است.

2- سرزنده و با روح باشید
بهترین سخنرانان کسانی هستند که چه در حرکاتشان و چه در سخن گفتنشان با روح و سرزنده هستند. خوب نیست که خود را پشت سکو پنهان کنید یا فقط در گوشه ای باستید. دفعه ی بعد این کار را

امتحان کنید: وقتی برای یک گروه 20 نفره یا بیشتر سخنرانی می کنید، حین صحبت کردن بین شنوندگانتان راه بروید. هر از چند گاهی ایستاده و دستتان را روی شانه ی یکی از شنوندگان قرار دهید. با این

کار باعث خواهید شد که توجه آنها به شما بیشتر جلب شده و به حرفهایتان دقیق تر گوش کنند.

3- صدایی تاثیرگذار داشته باشید
روی چیزی که می خواهید تحویل دهید، زمان بگذارید. کسی توقع ندارد که مثل یک گوینده ی تلویزیون بیایید و بروید. باید بتوانید صدایی خوشایند و سرگرم کننده تحویل دهید. هنگام سخنرانی به این چهار

نکته توجه داشته باشید: تن صدایتان را هر از گاهی تغییر دهید، درجه ی صدا را بالا و پایین ببرید، سرعت صحبت کردنتان را تغییر دهید، و گاه گاهی برای تاثیر گذاری بیشتر سکوت کنید.

4- از کارهایی که باعث پرت کردن حواس شنوندگان می شود دوری کنید
هیچ چیز به اندازه ی این کار نمی تواند یک سخنرانی را خراب کند. چند وقت پیش مدیری را دیدم که سخنرانی اش را فقط به خاطر اینکه با پول خردهای توی جیبش بازی می کرد از دست داد. بعد از

سخنرانی کسی درمورد محتویات سخنرانی او حرفی نمی زد، همه فقط می گفتند که چقدر از صدای جرینگ جرینگ پول خردها اعصابشان خرد شده است. کنار گذاشتن این عادت ها کار سختی نیست.

گه گاه هنگام تمرینات سخنرانیتان فیلمبرداری کنید و بعد آنرا مرور کرده و پی به عادت های آزاردهنده تان ببرید تا بتوانید آن ها را کنار بگذارید.

5- لباس مناسب بپوشید
روزی با یکی از مدیر عاملان صحبت می کردم که می گفت اولین چیزی که در برخورد با یک فرد به آن توجه می کند لباس هایش است. باید بتوانید طوری لباس بپوشید که حداقل یک پله از حضار بالاتر باشید.

متوجه باشید که کفش های ارزان، شلوار جین و بلوزهای رنگی مناسب انجام یک سخنرانی نیست. به لباس پوشیدنتان خیلی دقت کنید.

6- حرف های تازه بزنید
از تکرار کردن داستان ها و خاطرات همیشگی پرهیز کنید. حرف های تازه بزنید. سعی کنید در سخنرانیتان جایی هم برای وقایع روز باز کنید. حتماً آن روز یا آن هفته اتفاق جدیدی افتاده است که در موردش

صحبت کنید. حرف ها و مطالب تکراری شنوندگان را خسته و بی حوصله خواهد کرد. حرف های جدید برعکس آنها را راغب به گوش کردن و توجه بیشتر می کند.

7- تمرین داشته باشید
چندین مرتبه تمرین کردن سخنرانیتان می تواند باعث موفقیتتان شود چون معمولاً رقبایتان این کار را نخواهند کرد. معمولاً افراد فقط چند دقیقه قبل از سخنرانیشان نگاهی به نوشته هایشان می اندازند، اما

سخنرانان موفق همیشه برای تمرین آن هم وقت می گذارند. یک سخنران واقعی از قبل برنامه ریزی می کند که چطور سخنرانی خود را شروع کند و چطور به پایان برساند. می دانند که چه موقع بین حضار

راه بروند و دست روی شانه ی چه کسی بگذارند. می دانند که چه زمانی سکوت کرده و چه زمانی تن صدایشان را تغییر دهند. می دانند که به کجا نگاه کنند. با تمرین کردن مطمئناً سخنرانی بهتری ارائه

خواهید داد.

موفق باشید

آیا شما در آستانه طلاق هستید؟

کتر وندی والش: پنجاه درصد. بله ، در حدود نیمی از ازدواج‌هایی که در آمریکا صورت می‌گیرد به طلاق می‌انجامد و اکثر طلاق‌ها نیز در ازدواج اول رخ می‌دهد. البته این رقم در ازواج دوم به 60 درصد می‌رسد . هر زن و مردی بعد از مدتی که به مشکل میرسند با خود فکر می‌کنند که آیا من در آستانه طلاق هستم؟ آیا این زندگی به بن بست رسیده است.

محققان اجتماعی به این سئوال ما پاسخ می‌دهند. در ابتدا باید دو نکته را مد نظر قرار دهید . اول اینکه این آمار در مورد همه یکسان نیست ؛ یعنی اینکه افراد با توجه به شرایط مختلفی که دارند تصمیمات مختلفی می‌گیرند.

دوم اینکه آماری که معمولا در مورد طلاق ارائه می‌شود به علت و چگونی آن اشاره ای نمی‌کند. اغلب تحقیقاتی که در مورد طلاق صورت گرفته دو عامل را با هم مقایسه می‌کنند ، مدت ازدواج و نرخ طلاق ، اما این به معنی این نیست که جوانی یکی از فاکتورهای طلاق به حساب می‌آید. درست است که ما در جوانی تجربه و آگاهی کافی در مورد زندگی زناشویی نداریم اما این عامل به تنهایی برای تحقق جدایی کافی نیست. مطمئنا عوامل دیگری نیز باعث می‌شود تا فرد از همسرش جدا شود.

دکتر وندی والش یک تست جالب برای افرادی که فکر می‌کنند در زندگی زناشویی شان به بن بست رسیده اند طراحی کرده است.

اگر شما به اغلب سئوال‌های این تست جواب مثبت بدهید ، درصد بیشتری احتمال دارد که از همسرتان جدا شوید :

1- آیا شما تقریبا یکسال است که با همسرتان رابطه زناشویی ندارید؟

2- آیا شما قبل از ازدواج با همسرتان زندگی می‌کردید؟

3- آیا والدین شما از هم جدا شده اند؟

4- آیا شوهر‌تان قبل از شما همسر دیگری داشته است؟

5- آیا درآمد شما از شوهرتان بیشتر است؟

6- آیا شما حساب بانکی مجزایی از شوهرتان دارید؟

7- زمانیکه با هم دعوا می‌کنید ، آیا او شما را سرزنش و تحقیر می‌کند و شما را کتک می‌زند؟

8- آیا احساس می‌کنید که در دعواها شوهر شما همیشه پیروز است؟

9- آیا زمانی که ازدواج کردید کمتر از 23 سال داشتید؟

10- آیا شما و همسرتان عقاید مذهبی گوناگونی دارید؟

11- آیا خانواده شما و دوستان‌تان مخالف ازدواج‌تان بودند؟

12- ایا زمانیکه با همسرتان دعوا می‌کنید دچار تنگی نفس و اضطراب شدید می‌شوید؟

باید به این نکته توجه کنید که این تست صد در صد درست نیست. یعنی اگر شما بیشترین جواب مثبت را به این تست داده باشید به این معنی نیست که حتما از همسرتان جدا می‌شوید. این تست به شما کمک می‌کند تا نگاه جدیدی به زندگی زناشویی‌تان داشته باشید ؛ باید توجه بیشتری به زندگی بکنید . زوج‌هایی که در مرحله ای از زندگی شان به مشکل برخورد می‌کنند باید این نکته را بدانند که بروز این مشکلات به معنی پایان یافتن زندگی شان نیست. در واقع آنها باید روش‌های ارتباطی شان را تغییر دهند و مطمئنا پس از تغییر روش برخورد و رفتارشان زندگی بهتری در پیش رو خواهند داشت.

ولی در تمام جدایی‌هایی که صورت می‌گیرد یک نکته قابل توجه است:
یک یا دو طرف از ایجاد ارتباط و نزدیکی احساس شکست می‌کنند. هر چه صمیمیت بین زن و شوهر بیشتر باشد ، همدلی بیشتری با هم دارند. همدلی بیشتر باعث درک و تفاهم بیشتر می‌شود ، هر چه بیشتر با هم تفاهم داشته باشید بیشتر بهم عشق می‌ورزید و با هم روراست هستید و این باعث ایجاد یک تعهد عمیق بین شما می‌شود.

بی ‌کاری بهتر است یا ترس از بی‌ کاری؟

بررسی‌ های جدید روی افرادی که دائما نگران از دست دادن شغل‌ شان هستند نشان داده این افراد از نظر جسمی ضعیف ‌تر و آسیب ‌پذیرتر از سایرین هستند. جالب‌ تر این که علایم افسردگی در این افراد بیشتر از کسانی که واقعا کارشان را از دست داده ‌اند، وجود دارد. پژوهشگران دانشگاه میشیگان مطالعه‌ ای بزرگ روی افرادی با ملیت ‌های مختلف انجام داده ‌اند.

نتایج این تحقیق نشان داد در هر دو گروه کسانی که ترس از دست دادن شغل‌ شان را دارند شدیدا در معرض ابتلا به افسردگی هستند. جالب آن که افرادی که شغل‌ شان را کاملا از دست دادند و پس از مصاحبه در جایی دیگر و در شغلی دیگر شروع به کار کردند از نظر روانی سالم ‌تر بودند.

حتی در یکی از این گروه‌ ها کسانی که نسبت به وضعیت شغلی خود احساس ناامنی می ‌کردند، نسبت به افراد سیگاری یا مبتلا به فشارخون بالا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ های مختلف هستند. دکتر سارا بورگارد، استاد یک مرکز تحقیقاتی در آمریکا می‌ گوید: "آثار سوء اشتغال ذهنی دائم با ترس از دست دادن کار به مراتب بیشتر از خود بی کاری است."

وی می ‌گوید: "تحقیقات و مطالعات زیادی در مورد بی‌ کاری صورت گرفته اما کمتر کسی به آثار مخرب نگرانی از بی ‌کاری پرداخته است، حال آن که با توجه به شیوه ی اخراج ‌ها و تغییر شکل و رویه در بیشتر صنایع و کم شدن طول عمر اشتغال، بیشتر مسایل و مشکلات به علت احساس نگرانی ناشی از نداشتن امنیت شغلی است." در این بررسی برای محاسبه میزان نگرانی افراد سوالی مطرح شد که اگر در این کار بمانی چه ‌قدر ممکن است تا دو سال دیگر هم در همین شغل باشی؟ 18 درصد از افراد اعلام کردند که نسبت به وضعیت کاری خود احساس نا امنی می‌ کنند.

ترس ازبی کاری

همچنین 5 درصد در اولین برآورد و 3 درصد در دومین برآورد احساس نگرانی و دلواپسی از دست دادن کارشان را اعلام کردند. طبق آمار کارگران آمریکایی به دلیل درآمد خوب، بیمه ‌درمانی و حقوق بازنشستگی کافی از کار خود رضایت دارند بنابراین تعجب‌آور نیست که حتی فکر از دست دادن شغل، خسارت‌ های جسمی و روانی زیادی به بار بیاورد. دکتر بورگارد معتقد است در شرایط افزایش نا امنی شغلی، باید تلاشی آگاهانه برای زندگی کردن با شیوه‌های سالم صورت داد. مثلا به درست غذا خوردن عادت پیدا کرد، ورزش کرد، با دکتر در تماس بود و کلا از هر تکنولوژی جدیدی در زمینه کاهش استرس استفاده کرد.

از دیگر راهکارهای مفید در این شرایط برنامه ‌ریزی مناسب برای دخل و خرج است. گرفتن وام و زیر بار قرض رفتن باید به حداقل ممکن برسد و نیز در چنین موقعیتی شاید حتی لازم باشد شغل دومی پیدا کرد. افرادی که تحت پوشش بیمه هستند باید سعی کنند تا حد ممکن نیازهای خود را از طریق بیمه تامین کنند.

این استاد جامعه ‌شناس توصیه می ‌کند فعالیت ‌هایی انجام دهیم که باعث شوند احساس مفید بودن بکنیم. این احساس سبب می‌ شود فرد بتواند در برابر موقعیت‌ های دشوار زندگی، کنترل مشکلات را به دست بگیرد.

دکتر نورمن، استاد روان‌پزشکی دانشگاه نیویورک نیز به نکته جالبی اشاره می ‌کند: "ما در یک بحران اقتصادی جهانی و همه‌ گیر واقع شده‌ ایم. هیچ ‌کس نباید به خاطر مشکلات مالی و شغلی خود را سرزنش کند." توجه به این نکته که رکود اقتصادی برای همه به وجود آمده باعث می‌ شود استرس‌ های فردی کمتر شود. البته باید به این نکته مهم توجه شود که افراد مختلف با توجه به ویژگی‌ های فردی و روحیات مختلف در برابر معضل از دست دادن کار واکنش های مختلفی دارند. برخی از مردم مستعد اضطراب هستند. این افراد معمولا نسبت به موقعیت‌های ناراحت ‌کننده واکنشی بیش از حد و غیرطبیعی دارند.

در زمان بحران اقتصادی این دسته از افراد بیشترین خطر را برای درگیری با مشکلاتی نظیر بی ‌خوابی، سردرد، مشکلات اجابت مزاج و فشارخون بالا دارند